Annons:
Etikettaktuellt-i-televisionen
Läst 1179 ggr
[VSK]
2012-12-27 22:16

Äntligen på väg att bli en tv-sport

Vad gör man inte för att bli populär?

Ja, att sätta en kamera på huvudet kan vara en riktigt bra idé.

Uppvuxen strax utanför Lidköping hängde jag mycket på bandy som liten. Då hette Villas hemmaplan Isstadion och Mikael Arvidsson var kung.

Jag lärde mig att gilla och förstå den lite märkliga sporten och har även sedan jag lämnade den västgötska slätten för snart 15 år sett till att årligen besöka både Zinken och Studenternas.

Men på tv, nej, där har bandy inte varit min grej och jag är knappast ensam om åsikten att bandy är bäst live.

Ett spel där det går fort och bollen är liten är verkligen inte som gjord för tv.

Det krävs något mera

I går när det var klassisk annandagsbandy valde TV4 att visa Sirius mot Hammarby.

Att få publiken att komma till arenorna just på annandagen brukar inte vara något större problem.

Men hemma i tv-sofforna, nja , där har bandyn haft det tufft.

Och att bandy inte är någon tv-sport det verkar TV4 vara mest medvetna om av alla.

För man jobbar verkligen hårt med att lyfta sina bandysändningar.

Kommentarer, experter, analyser och intervjuer högt och lågt. Allt det där gör Marika Eriksson, Daniel Kristiansson och gänget riktigt bra.

Men man har också insett att det krävs något mer.

Det var därför Hammarbys David Pizzoni Elfving åkte runt med en kamera på hjälmen i går.

Och det blev verkligen något helt nytt.

Nya vinklar, nya situationer och framför allt en helt annan närvaro i spelet. För när vi tv-tittare då och då fick se matchen ur Pizzoni ­Elfvings vinkel blev det verkligen något helt nytt.

Sändningen fick ett lyft

Det sköts och passades ur ett helt annat perspektiv och helt plötsligt - ja då var vi tittare mitt i klungan av jublande Hammarbyspelare.

Framför allt så fick vi se hur oerhört snabbt det går i bandy, något som annars är svårt att se i tv.

Visst, det blev lite skakigt ibland och precis alla klipp från hjälmkameran kanske inte tillförde så mycket.

Men totalt sett lyfte det nya greppet med hjälmkameran sändningen.

Det är första gången en svensk spelare på elitnivå i en lagsport utsmyckats med en kamera av det här slaget och jag tror att det är helt rätt att det är just bandyn som är först ut.

För är det någon sport som behöver hjälp på traven för att lyfta även i tv- sofforna så är det bandy.

Sporter som fotboll och hockey är redan så mycket mer tv-publikvänliga.

Bandy kan bli bra - även på tv

Det råder heller inget tvivel om att det inte bara är TV4 själva som vill få oss tittare att uppskatta bandy på tv.

Intresset finns även hos klubbarna och spelarna.

Att få en spelare i elitserien i hockey att tejpa fast en sändare runt magen och montera en kamera på hjälmen tror jag inte alls skulle vara lika problemfritt som det var i David Pizzoni Elfvings fall.

Både TV4 och bandyfolket tycks ha fattat att bandy inte är någon tv-sport och att något måste göras.

Det talar för att bandy faktiskt kan bli bra, även på tv.

Källa: expressen.se

Annons:
Catwoman
2012-12-28 05:35
#1

Det där med kamera på huvudet är inte ovanligt egentligen. Jag har sett det på skidåkning, biltävling och speedway. Man kommer liksom närmare. Tror det fungerar alldeles ypperligt för bandy. Bara nu inte kameran kan skada någon vid till exempel en kollision på isen.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[VSK]
2012-12-28 05:39
#2

Jag tycker det var en skitcool idé, men synd att det regnade på linsen.

Bettan
2012-12-28 08:47
#3

Synd att det regnar på en bandymatch vill jag säga.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[GIKmio]
2012-12-28 11:10
#4

Och ska bandyn öka i popularitet så ska SVT sända landskamper och från VM-matcher ( då är tv enda alternativet ) och ingen kabel-tv kanal som bara 25% av svenskarna har. Tror det i framtiden kommer bli bättre kvalite på TV när alla matcher kommer spelas inomhus.

Upp till toppen
Annons: