Bandy iFokus

Bandy

Etikettallsvenskan
Läst 635 ggr
[VSK]
0

Boltic fick nitlotten

Allsvenskans serieindelning klar

Falu BS konkurs innebär att BolticGöta drog nitlotten i serieindelningen. Karlstadslaget flyttas över till norrgruppen - ett byte som enligt Bolticledningen betyder 300 mil mer i resor jämfört med spel i söder.

Både Boltic och Finspång flyttas över från söder till norr i den nya serieindelningen. Finspång har tillhört norr tidigare.
Förändringarna är också ett resultat av att IFK Motala ramlade ur elitserien och placeras i södra allsvenskan

Svenska Bandyförbundets tävlingskommitté har fastställt följande serieindelning för allsvenskan 2013/14:

Allsvenskan Norra:
Örebro SK, Gustavsbergs IF, Katrineholm Värmbol BS, HaparandaTornio Bandy, IFK Rättvik, IK Tellus, Borlänge Bandy, BS BolticGöta, Finspångs AIK, UNIK Bandy, Härnösands AIK, Tillberga Bandy.

Allsvenskan Södra:
Gripen Trollhättan BK, Lidköpings AIK, Tranås BoIS, Jönköping Bandy, Blåsut Vänersborg BK, Frillesås BK, Nässjö IF, Tjust Bandy, Åtvidabergs BK, Surte BK, Otterbäckens BK, IFK Motala.

Källa: bandysverige

[GIKmio]
0

Karlstad ligger ju nordligast bland alla lag i södergruppen så det är ju inget att tala om. Men ändå lite konstigt att Karlstad som ligger 5 mil från Götalandsgränsen ska tvingas spela i samma grupp som Haparanda. Men det är ju större antal lag från södra halvan av Sverige och då blir det så.

[VSK]
0

Det är många lag oavsett serie som vill undvika att resa +100 mil enkel resa norrut i landet vid matcher.

Catwoman
0

Varför kan man inte ha tre grupper. En för norr a halvan och två för södra om det blir förmånga för en söderserie.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[VSK]
0

Nån gång så slås ju de tre serierna ihop ändå…

Catwoman
0

Men då är det inte lika många lag och inte lika många långa resor.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[VSK]
0

Nä det är sant.

Men det blir dyrt nog för de "mindre" klubbarna.

Förut så skulle Tillberga möta Kalix har jag för mig. Flygresan gick på 40 papp. Sen när Tillis är på plats så var matchen avstängd. Visserligen så betalar Svenska bandyförbundet tillbaka de pengarna, men det tar ju tiiid. Alla lag kan inte ligga ute med hur mkt pengar som helst.

Hur som, så är Sverige alldeles för avlångt 🤔

Catwoman
0

Jo visst är Sverige det. Det var bättre förr när Norge tillhörde Sverige. Blev lite rundare då😃

Men allvarligt talat. Gör det så mycket om det är färre lag i ena serien. Det är ju ändå de främsta som går vidare.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[GIKmio]
0

I division 1-serierna i hockey tror jag det är skiftande antal lag och en hel drös med serier. Tror det är tre serier bara i Norrland.

[VSK]
0

Det hade varit bättre om Sverige vore lika litet som Danmark 😃

[Exarz]
0

#4 Ser hellre att norra och södra slås ihop, eftersom det skapar en serie med större kvaliteter, men då måste det komma in mer pengar i bandyn, eftersom, som ni säger, klarar inte de mindre klubbarna det ekonomiskt.

För övrigt ser jag gärna Örebro SK, Haparandatornio och Tillberga i Bandysveriges finrum! Synd att alla de spelar i samma serie!

[VSK]
1

Tillis är ju väldigt nära här 🙂