Tiden är snart ute för SAIK
I går hölls mötet som kan avgöra framtiden för Sandvikens AIK.
Senast om en vecka ger Svenska bandyförbundet besked om man tror på SAIK:s prognos för ekonomin – gör man det inte kan elitlicensen dras in.
SAIK:s ordförande Lars-Olof Skoog kan inte ge ett lugnande besked till oroliga fans.
– Svaret är bara en vecka bort, vi får ge oss till tåls fram till dess.
I går skrev Sporten om mötet hos Svenska bandyförbundets ekonominämnd under tisdagen. SAIK:s ordförande Lars-Olof Skoog var med på mötet.
– Vi presenterade vår prognos. Den kommer bli officiell när vi gör bokslut sista april, mer än så kan jag inte säga.
Elitlicensen gör gällande att alla elitserielag måste visa upp positiva ekonomiska resultat. SAIK:s ekonomi har under flera år varit bristfällig. Förbundet har tidigare krävt att SAIK ska kunna visa upp plussiffror innan den 30 april 2013, annars kan elitlicensen ryka och klubben flyttas ned i seriesystemet.
– Vi har en pågående process med allt som gäller elitlicens. Sandviken har diskuterats i dag, säger Jonas Nygren, ordförande i ekonominämnden.
Beskedet från bandyförbundet kommer senast den 27:e mars. Fram till dess är Sandvikens framtid osäker. I spelartruppen är den ekonomiska situationen och gårdagens möte ingenting som har diskuterats.
– Nä, det visste jag inte alls om. Jag har inte så bra koll, säger lagkaptenen Christoffer Edlund om klubbens ekonomiska status.
Christoffer Edlund är en av många spelare i Sandviken som just nu står utan kontrakt. Inga förhandlingar har inletts med klubben och han vet inte vad som händer till nästa säsong.
– Det är lite tätt in på säsongen nu. Vi har pratat lite grann, det får ta sin tid, säger Edlund som inte vill uttala sig om klubbens framtid innan ett beslut har tagits hos bandyförbundet.
Enligt ordföranden Lars-Olof Skoog är det de svaga publikintäkterna som slagit hårdast ekonomiskt mot klubben. Han pekar också på att de sportsliga framgångarna med fem lag i slutspel har dragit med sig stora kostnader för klubben. Om klubben skulle få ett negativt besked från förbundet har man möjlighet till att överklaga.
• Behöver SAIK-anhängarna vara oroliga?
– Svar; vet ej, säger Lars-Olof Skoog.
Källa: gd.se
Kom väldigt plötsligt det där. Jag har inte hört om detta tidigare.
Det var ju nära förra eller om det var förr-förra säsongen som SAIK inte kunde betala för arenan och skulle få spela på Jernvallen. SAIK hade köpt massor med spelare men inte betalat för sig till kommunen mm. -tror det händer många lag.
#2 Det har jag en svag aning om också att jag läste om SAIK. Hoppas det löser sig för laget behövs.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
SAIK är för stora för att tappa Elitlicensen.
Jag hoppas att SAIK klarar sig !
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
SAIK kommer klara sig, garanterat.