Misja Pasjkin beundrar Daniel Bäck
För fyra år sedan spelade de med varandra i Gripen Trollhättan, sedan gick Misja Pasjkin och Daniel Bäck åt varsitt håll. Nu möts de igen – i söndagens SM-final mellan Hammarby IF och Sandvikens AIK på nya nationalarenan Friends Arena.
För TTELA-sporten svarar de på ett antal frågor – om varandra.
Vad minns du från er tid i Gripen Trollhättan?
– Jag har många positiva minnen från den tiden. Daniel och jag spelade ju på samma kant, och vårt samarbete fungerade bra. Han är enkel att spela med. Det tråkiga var att vi åkte ur elitserien, vi var alldeles för bra för att åka ur. Det var tråkigt för Trollhättan som stad.
Hur tycker du att Daniel Bäck har utvecklats sedan tiden i Gripen?
– Han har framför allt blivit en stabil elitseriespelare. Han spelar klokare och har mognat. En starkare bandyspelare helt enkelt.
Blick och passning
Vilka är hans styrkor?
– Han är en skicklig passningsspelare och han har en bra blick för spelet. Det är väl hans två största styrkor. Han är dessutom duktig på att sätta andra killar i spel.
Hans svagheter?
– Egentligen har han inga svagheter. Jag ser bara styrkor hos honom.
Vad tycker du om Sandviken som lag?
– De har ett jämnt och bra lag. Tar man sig till final så är det ett kvitto på att man är ett av de bästa lagen. De spelar bra och är duktiga över hela banan.
Hur ska ni besegra dem i finalen?
– Genom att spela vårt spel. Vi ska vara täta bakåt och anfalla med så många spelare som möjligt. Under säsongen har vi visat upp ett snabbt passningsspel, haft snabba omställningar och varit täta bakåt.
Ger fem stjärnor
Sammanfatta din egen och lagets insats!
– Laget är femstjärnigt. Vi vann elitserien och det gick bra både i kvartsfinalen och i semifinalen. Sedan vill jag inte bedöma mig själv, det får andra göra. När säsongen är slut kan jag titta tillbaka och se vad jag har gjort bra och dåligt.
Vad talar för att ni vinner på Friends Arena?
– Att vi har ett väldigt bra lag. Vi ska bara vinna, det finns liksom inget annat. Vårt lag är riktigt bra och vi tror på det vi gör. Det är som man säger, vi är "the big green machine". Vi kommer dessutom att ha 20 000 Hammarby-fans i ryggen. Vi ser arenan som vår hemmaplan.
En dröm
Vad skulle ett SM-guld betyda för dig?
– Det skulle betyda att en dröm går i uppfyllelse. Det är ju det här som man kämpar och spelar för. Ett SM-guld är det största man kan vinna.
Till sist, kommer du någon gång att återvända till Gripen Trollhättan?
– Ehh … jag har inga planer på det ännu. Men när jag och min sambo bestämmer oss för att flytta hem så kanske …
Källa: ttela.se