Bandy iFokus

Bandy

Etikett: slutspel
Läst 385 ggr
[VSK]
0

Friskt Villa är sjukt laddat

I kväll smäller det. Villa mot Sandviken i den första semifinalen, i Göransson arena.
– Vi är riktigt sugna på att det ska komma igång, säger Villatränaren Mattias Nilsson.

Villas tränartrio Ari Holopainen/Magnus Nordin/Mattias Nilsson har inte haft några större bekymmer med laguttagningarna sedan VM-uppehållet i månadsskiftet januari/februari. Så när som på ett kortvarigt backskifte (Johan Malmqvist var skadad) har samma uppställning fått chansen i sju matcher i rad.

Kvällens semifinal, den första i bäst av fem, borta mot Sandviken följer samma mönster.
– Samtliga spelare finns tillgängliga, så det blir samma lag som i de senaste matcherna. Under uppehållet har några spelare, Martin Berggren, Joakim Bergqvist, Jesper Bryngelson och Henrik Larsson, vilat från någon träning, men i fredags och i går kunde alla vara med, berättar Mattias Nilsson.

Semifinalserien blir en repris på förra årets SM-final. Då, för knappt en månad sedan, satte Sandviken jättepress på Villas högerkant. Det resulterade i 3–0 efter 13 minuter.
– Sandviken spelar mycket på den kanten, inte bara mot oss. Jag tippar att sju av tio anfall kommer på den kanten. De har många spelare som rör sig där, säger tränare Nilsson.

**• Vad ska ni göra för att stoppa dem?
**– Vi ska givetvis hålla ett extra öga på tre-fyra spelare, säger Nilsson och nämner Erik Säfström, Johan Löfstedt, Christoffer Edlund och Erik Pettersson.

Villa har fått vila en dryg vecka sedan kvartsfinalsegern mot Västerås (3–0 i matcher). Laget tränade hårt i inledningen av veckan, vilade i onsdags och har sedan dess slagit av på takten.
– Det kommer bli en tuff och tät semifinal, så jag ser den långa vilan som en fördel, även om det kanske tar några minuter innan vi är igång.
– Under de här dagarna har vi haft tid att se Sandviken några gånger. Vi har kunnat fundera på hur vi ska möta deras offensiva vapen och var vi ska sätta in våra stötar, säger Nilsson.

Efter kvällens match flyttar semifinalserien till Lidköping. Villa har fördel av hemmaplan både på tisdag och på fredag.
– I kväll är det Sandviken som har hemmaplan och som är piskat att vinna, säger Nilsson men tillägger:
– Vi ska göra vad vi kan för att skaffa ett bra utgångsläge.

Källa: nlt.se

[GIKmio]
0

Minns att Villa vann premiärmatchen mot Sandviken men vet inte vem som har övertag nu.

[VSK]
0

Jag skulle faktiskt vilja säga att SAIK har fördel nu. Vill har ju varit tippade som SM-vinnare bra länge nu. Tror SAIK kan spela utan press på sig ikväll faktiskt.

Tyvärr så tror jag att utvisningarna kommer bli avgörande denna kväll. Cristoffer Edlund kommer nog dra på sig både en och två utvisningar (om jag känner honom rätt).

Edlund är fruktansvärt bra bandyspelare, men han har ganska kort stubin, och ogillar att förlora.

Ja vi får se vem som vinner "schack-matchen" 😃

[GIKmio]
0

Men visst vore det kul om Villa vann 🙂Lite konstigt dom aldrig vunnit. Dom var ju i final på 80-talet också när Mikael Arvidsson spelade där. Men då var Boltic övermäktiga.

[VSK]
0

Jag hoppas Villa vinner. För det är dags för ett nytt lag å lyfta bucklan. Sen så tycker jag det är bra att storlagen "drar" sig söderut. Värmland, MellanSverige, gästrikland och Hälsingland har får dominera alldeles för mkt nu i 30 år.

GAIS - Kungälv i final 2015 😃

[GIKmio]
0

Vet inte hur intresset var i Lidköping tidigare men intresset har stigit i form av bandyhallen också. Göteborg skulle också ha en arena, kan säkert ge intresse så Gais kan konkurrera med Frölunda. Göteborgare är idrottsintresserat folk men bandyn är ännu ganska nytt på elitnivå.

[VSK]
0

GAIS och Kungälv kunde ju dela på hallen om inte annat 🙂