Bandy iFokus

Bandy

Etikett: slutspel
Läst 471 ggr
[VSK]
0

Anders Bruun om kvartsfinalerna mot Villa.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Leffe
0

Hoppas på mirakel i kvarten - Broberg slår Hammarby

[VSK]
0

Villa var lite bättre än VSK, men det var tyvärr domaren som dödade matchen. -inte första gången Öhrlund gör så mot VSK.

ryttarn
0

#2 Nu såg jag iof inte matchen utan lyssnade på refferaten på radion. Men att skylla förlust på dommare brukar tyda på enögt supporterfärjade glasögon och en tämligen dålig förlorare. Vad jag förstod av refferaten på radio så dominerade Villa ganska rejält matchen igenom………

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[VSK]
1

Och Villa var betydligt bättre pga?

När jag skriver, så försöker jag skriva så objektivt som möjligt.

Nu lyssnade jag inte på radio eftersom jag var på plats.

Du vet, har man sett bandy i 25 år, så lär man sig se sporten (hoppas jag iaf). Det har inget med dålig förlorare att göra eller inte. Självklart både vill jag och hoppas att VSK skall vinna.

Har man varit bandyskribent i ett år och fotograf i två år, så lär man sig se med andra ögon än det du påstår.

Vore jag så subjektiv så som du påstår, så tvivlar jag på att Kungälvs tränare hade setat och prata bandy med mig i två dagar vid Svenska Cupen för ett antal år sedan (bortsett från när de spelade).

För övrigt så hälsar jag dig varmt välkommen hit till världens bästa sport, på iFokus 🙂

ryttarn
0

#3 Jag var på min första bandymatch 1974 och spelade som knatte och junior i Villas ungdomsverksamhet under -70 talet. Uppvuxen två kvarter från isstadion i lidköping så har jag fått bandy med modersmjölken och hur många matcher jag sett har jag ingen aning om. Min erfarenhet under dessa 39 år med bandy är att domares ev tillkortakommande alltid jämnar ut sig och aldrig, eller iaf extremt sällan, har betydelse för matchens utgång, vilket iof gäller de flesta lagsporter. Så att påstå att domarna dödade matchen känns inte helt objektivt.

Tack för välkomnandet :)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[VSK]
0

Härlig med en sann bandyvän 🙂

Gäller det slutspel så är det ytterst viktigt att domarna dömer konsekvent. Det finns inget som heter "det jämnar ut sig" i ett slutspel. Rätta mig gärna om jag har fel.

Att ta några kompensationsutvisningar när matchen är avgjord för länge sen spelar liksom ingen roll.

Jag kan ta två exempel på felaktiga/uteblivna domslut.

En villa-spelare hakar Joneby, så att Joneby flyger säkerligen 2m innan han landar. En solklar hakning och utvisning är det enda rätta. -vad händer? Domaren låter spelet fortgå och Villa får hörna, varav David Karlsson (har jag för mig) sätter hörnan.

Andra exemplet: Oscar Gröhn krockar med Villa-spelare så båda flyger. Vad händer? Utvisning bentackling.

Finns som sagt många exempel men jag nöjer mig med dessa två.

Summa summarum: VSK vågar inte spela ut, medans Villa vågar spela ut.

Domaren måste sätta gränsen på vilken nivå han vill ha. Är det slutspel så tycker jag att det skall tillåtas lite mera. Men han måste döma lika för båda lagen, vilket han/de ej gjorde.

Tv-matchen som var behöver jag nog inte kommentera.

[GIKmio]
1

#6 Titta på hockeymötet i div1-kvalet igår mellan Köping-GIK 1-3. Köping hade 14 minuter sammanlagt i powerplay mot GIKs 0 minuter. Så det går att vinna ändå fastän man inte har domaren med sig 🙂

[VSK]
0

Mitt syfte handlar ganska mkt om självförtroende. Det är absolut inte säkert VSK hade tagit poäng ens. även om domaren hade dömt korrekt. Men antagligen så hade det blivit en mkt spännande match. Men att spela tre man kort vissa stunder mot Villa, hade inget lag i hela Sverige i Sverige klarat av.

Jag hävdar fortfarande att en domare skall döma rättvist- Man kan inte blunda för ena laget, men ta utvisningar för andra laget när det handlar om samma överträdelse av lagboken.

Speciellt inte när det är slutspel.

Villa är så pass bra i år så att de inte behöver hjälp av domarna. Normalt sett så står jag aldrig och skriker på domarna oavsett hur domarna är. Men när Joneby bliv hakad så han flög utan att ta utvisning av Villa, fick även mig att reagera.

Kan tillägga att det där med Joneby hände kanske 10m ifrån mig.

Att ge Brun rött kort för att han var uppladdat och smällde klubban i bänken när han blev utvisad, kan diskuteras. Om man blundat för en massa överträdelser, så kan man inte ge rött kort bara för att Villaiterna skriker. 

Det kallas för grupptryck. Att sen Villaiterna jublade när domaren åkte fram till Bruun och gav rött kort kan diskuteras. Sen att stå och sjunga "vi har vunnit, segern är vår" direkt efter röda kortet kan man ha många åsikter om.

Alltså inte bara jag som tycker att domaren avgjorde matchen.

De som tror att jag är en dålig förlorare, och skyller alla VSK´s förluster känner inte mig. Ni är varmt välkomna att se på matcher med mig nästa säsong, så får ni en chans att lära känna mig lite bättre.

Ja, jag tog faktiskt åt mig att bli kallad för dålig förlorare. Speciellt av en som ej var på plats och såg matchen, utan enbart lyssnade på radio. Ibland så krävs det faktiskt att man är på plats för att bilda sig en uppfattning.

Att VSK har varit sjukt mkt skadedrabbat denna säsong känner nog alla bandyintresserade till. Det är absolut ingen ursäkt. -sånt kan hända alla lag. Men att domare skall eventuellt avgöra första matchen är mer psykologi än man kan tro. Speciellt inför match två.

Match två så blundade domarna för 5-6 solklara utvisningar för Villas fördel. 4-1 målet kan diskuteras det med. Men som VSK-supporter så är jag faktiskt jätteglad att VSK ens kom till slutspel. -även om det blir förlust med tre raka i kvarten.

Med VSKs tapp av tre viktiga spelare inför säsongen, alla skador och sjukdomar som tvingat Lillis att möblera om i laget hela tiden, ta in en en massa juniorer för att ens få ihop ett lag (tunn trupp) och klara en slutspelsplats är för mig en bedrift. På försäsongen så trodde jag inte ens att VSK skulle gå till slutspel.

För sportens skull, så hoppas jag verkligen att domarna gör ett bättre jobb inför match tre. Jag hoppas VSK både vågar och kan spela ut hela sitt register i den tredje matchen. Antagligen så kommer det inte hjälpa mot en seger, men förhoppningsvis så blir det en spännande och välspelad match.

Att få avsluta säsongen med att känna efter sista machen: vi gjorde vårt bästa och spelade på lika villkor, men det räckte inte till, betyder mer än vad man tror. Speciellt inför kommande säsong.

🙂