”Träffade under, över & vid sidan om ögat”
16 dagar till hemma-VM – då fick de svenska bandyfansen se obehagliga bilder på en kraftigt blödandes Stefan Erixon.
35-åringen träffades av en klubba som slog upp ansiktet både under och över ögat i matchen mot Motala.
– Man får sig ju en tankeställare, säger Erixon till Sportbladet.
Hammarby slog Motala med 9-3 men Stefan Erizon fick inte uppleva segerglädjen. När Sportbladet når 34-åringen sitter han istället i väntrummet på Södersjukhuset efter att ha varit nära att råka riktigt illa ut.
– Det var en kille i motståndarlaget som skulle skjuta i straffområdet och jag försökte peta undan bollen innan. Då fick jag baksvingen, alltså klubban, rakt i ansiktet, säger Erixon.
”Blöder så jäkla mycket”
De dramatiska bilderna visar hur 34-åringen får ledas av isen, kraftigt bandagerad. Det är ännu oklart exakt hur allvarlig skadan är men Erixon, som är uttagen till vinterns hemma-VM, anser sig ändå ha haft tur.
– Den träffade precis ovanför ögat, vid sidan om ögat och även under. Men jag har haft en jäkla tur att inte själv ögat fått smällen. Både okbenet och benet vid ögonbrynet har fått riktiga smällar och det blöder ju så jäkla mycket när ögonbrynet spricker, så det kanske gör att det ser värre ut än det egentligen var. Det blir mycket blod. Men ögat klarade sig och det är det som känns bäst.
”Är jävligt glad”
Erixon ska nu sys och röntgas på Södersjukhuset.
– Läkaren på plats trodde inte att det skulle vara någon fraktur utan att jag klarat mig med ett jack. Men man får sig ju en tankeställare att det kan gå illa. Jag är jävligt glad att det inte blev mer än det blivit, oavsett om något ben är trasigt.
Hur nära ögat var smällen?
– Det känns som den träffade precis över – och under. Det är tur att ögat sitter lite insjunket annars hade det varit där i. Det var nära ögat helt enkelt…
Knäet värst
Och en olycka kommer sällan ensam. Bajen drabbades av två till skador på nyckelspelare.
– Per Einarsson fick ett slag över tummen och ska till röntgen i morgon (läs: i dag). Det svullnade och han hade väldigt ont. Det ser inte bra ut, säger tränaren Magnus Brodén.
– Och Kalle Spjuth fick en bentackling som tog i benet, axeln och ansikte. Värst var det i knäet.
Magnus Brodén är osäker på hur det ska gå för mittfältaren och anfallaren.
Källa: aftonbladet.se
Borde ha visir. Kanske glasvisir för hela ansiktet vore något. Ser bättre ut även om det ger juniorkänsla. Och så slapp man dom gamla munskydden