Esplund till VSK
Foto: Tony Persson
Esplund till VSK
Landslagsstjärnan Johan Esplund, 29,är klar för VSK Bandy. Kontraktet gäller från nästa säsong och sträcker sig två år framåt.
Mittfältaren är en av Sveriges bästa spelare på sin position och han är VSK:s tyngsta värvning på 2000-talet. I eftermiddags presenterades han på en presskonferens.
- Känner att jag vill ta ett steg i min personliga utveckling. Jag är i den åldern att det är dags, säger han till vlt.se.
Säsongen i ryska storlaget Zorkij är hans femte och han väljer alltså VSK framför Villa Lidköping där han spelat större delen av sin karriär.
- Jag vill ha en drivande roll och i VSK känner jag att jag kan vara med och utveckla laget. VSK kan spela SM-final redan den här säsongen men kan bli ännu bättre. Det finns ett driv och en vinnarkultur som jag gillar.
Redan i höstas avslöjade vlt.se att VSK var intresserat av Esplund.
- Det har varit en lång process, det är mycket som ska gå i lås och för mig har det varit ett stort beslut. Men det känns verkligen rätt och det är skönt att ha bestämt sig så pass långt i förväg, säger han.
Han har köpt lägenhet i Västerås och arbete är ordnat. Men före han flyttar hem är det bland annat VM i Vänersborg i januari/februari nästa år. Han har tackat nej till turneringen Ryssland till helgen som är VM-förberedelse, men VM på hemmaplan vill han spela.
- Om jag blir uttagen så vill jag vara med. Det är skönt att det här är klart, nu kan jag koncentrera mig på Zorkij och VM, säger han.
Westman: ”En av de bästa i världen”
Andreas Westman, assisterande tränare i VSK Bandy, är givetvis nöjd med värvningen.
- Styrelsen har gjort ett kanonjobb som gjort det här möjligt, säger han.,
Relaterat
Vad tillför Johan Esplund?
- Han är en av de bästa spelarna i världen och just det att han kan göra saker med bollen som ingen annan kan, som ingen annan ens tänker på gör honom så stor.
Westman tror att med Esplund i laget kan andra spelare få ett lyft.
- Ta Jonas Nilsson som i dag är ett mellanting av forward och mittfältare. Med Esplund i laget kan Jonas Nilsson bara vara forward. Johan kommer att göra andra spelare bättre, säger Westman.
Det här ser riktigt lovande ut. Bara VSK kan få behålla alla sina spelare + att Tobias Holmberg kommer hem igen från russki.
En fixstjärna behöver VSK och nu har de fått en av världens absolut bästa 
Och om två säsonger så kommer Stefan Edberg hem igen efter sitt rysslandsäventyr.
Johan Esplund: Jag kände en dag i bilen i somras att det här, det känns fan bra.

VSK Bandy har skrivit ett så kallat Letter of intent, en avsiktsförklaring, med Johan Esplund som innebär att Esplund förklarar sig beredd att skriva kontrakt med VSK Bandy i januari 2013. Kontraktet gäller säsongerna 2013/2014 och 2014/2015 till att börja med.
Johan är fostrad i Elless IF i Sjötorp och spelade en säsong för Boltic/Göta innan han gick till Villa Lidköping 2001. Sedan säsongen 2005 har han varvat spel i Ryssland (Zorkij och Dynamo Kazan) med elitseriespel i Villa Lidköping, som han under hela perioden har haft kontrakt med.
Inför årets säsong valde Esplund att lösa sitt kontrakt med Villa för att kunna välja en annan svensk klubb vid hemkomsten till Sverige. Under den här säsongen har han kontrakt med Zorkij, som bland annat vann årets World Cup i Sandviken. I Zorkij är Johan en av de bärande spelarna och har under säsongen gjort den ena grymma matchen efter den andra.
I bagaget har Johan åtta VM-turneringar, 77 landskamper samt fyra VM-guld, 2005, 2009, 2010, 2012.

Johan Esplund under presskonferennsen med sin kommande matchtröja.
Undertecknad träffade Johan på kansliet inför presskonferensen för att få en pratstund med den blivande VSKaren.
**Om vi börjar med att prata lite om säsongen som håller på just nu, hur tycker du att det har gått för dig i Zorkij hittills?
**– Det har funkat skapligt ändå, med de förutsättningar som är där borta med isar och den biten. Jag har ju varit där borta i fem säsonger nu och kommit in väldigt bra i laget och jag har fått min roll där. Det funkar jättebra. I år har jag känt att det här är min bästa säsong hittills i karriären.
**Har du haft anbud från andra klubbar?
**– Det har alltid funnits andra klubbar i bilden, bandysporten är ju inte så stor så klubbarna skriker väl efter spelare. Många klubbar har väl vetat om att det här har varit i görningen så det har varit svårt för andra klubbar att gå in i förhandlingar.
Det har varit Västerås SK och Villa Lidköping som har varit de intressanta klubbarna i Sverige så som jag ser det.
**Vad fick dig då att välja VSK Bandy över de andra lagen?
**– Det är ett stort beslut man tar, först och främst har jag spelat i ett ledande lag i Villa och byggt upp det, det är väldigt, väldigt svårt att lämna. Man får se plus och minus med allting.
– Jag kände en dag i bilen i somras att det här, det känns fan bra alltså, det här ska jag göra. Så jag bestämde mig rätt tidigt i somras när jag fick den känslan i bilen.
Allt är så bra, inte bara bandymässigt utan även med att utveckla min person, träffa nya människor och börja jobba och hela den biten.
– Jag vet att jag kommer till ett bra lag och en bra organisation med Campese i spetsen som jag har pratat mycket med.
**Ser du det som en stor möjlighet med att flytta till Västerås?
**– Ja precis, jag kände det. Jag blir 30 snart och tänkte ”Ska jag göra något nytt i Sverige så ska jag göra det nu”.
**Har du någon relation med någon utav de andra spelarna i truppen idag?
**– Nej faktiskt inte. Det är också lite charmigt med att man kommer till något helt nytt. Visst, jag har pratat och spelat mot många tidigare, men inte så att man känner de.
Det är unga och pigga herrar i laget, det känner jag att jag behöver ha. Några som jagar och vill vara bättre än mig, det tycker jag är charmigt med bland andra Jimmy Jansson.
**Innan VSK hörde av sig, vad var dina tankar om VSK och Mesta Mästarna?
**– VSK ringde mig första gången i början på min karriär, när allt startade. Så VSK har alltid funnits i bilden och jag har haft möjlighet att komma hit tidigare, men jag har suttit på långa kontrakt och sen har det varit Ryssland och lite så.
– När man va ung så lekte man ju att man var Ola Fredriksson, Pelle Fosshaug, Micke Carlsson. Västerås har alltid varit en mästarklubb och en klubb där alltid de bästa har spelat, det är bara att kolla vilka namn som har varit i klubben. Den klubb som är den absolut största inom bandyn.
**Om jag ber dig att berätta vilken typ av bandyspelare du är, vad svarar du då?
**– Det är alltid svårt att prata om sig själv som bandyspelare. Men jag är väl ganska skridskostark under långa perioder och orkar åka rätt mycket. Hålla i bollen och spela andra i bra lägen, jag har en bra känsla med bollen.
– Det är svårt att säga vilken roll jag kommer få i laget redan nu, men jag kommer att dela med mig av min rutin. Det känns som att det finns i föreningen, det är lite små pusselbitar som krävs för att det ska bli bra, och jag vill gärna va en del av det.
**I utskicket som Michael Campese har skrivit så beskriver han dig som bandyns svar på Zlatan, Iniesta och Xavi, vad säger du om det?
**– Jag försöker ju hitta på saker på plan som är lite annorlunda men sen ska jag inte jämföra mig med såna där stjärnor. Man vill ju se såna som gör lite grejer på isen så som Hellmyrs, Mossberg och Daniel Andersson som gör det lilla extra.
**Du kommer att flytta till Västerås, flyttar du hit med någon eller kommer du själv?
**– Jag har ingenting, haha. Jag har en hund som flyttar med, så jag får försöka hitta något hunddagis till honom då jag kommer vara borta från hemmet en del. Jag har investerat i en bostad nere i Östra hamnen så det känns jättebra.
Det känns skönt att ha allting klart redan, att man vet vart man ska flytta in och så.
**Slutligen, välkommen till VSK Bandy Johan Esplund.
**– Tack så jättemycket!
Källa: vskbandy.se