Bandy iFokus

Bandy

Etikett: övrigt
Läst 1377 ggr
[GIKmio]
0

Våra småklubbar del 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu startar jag en serie även på bandysajten om gamla klassiska lag, men som är små och aldrig blir vad dom varit igen. Precis som på hockeysajten startar jag på hemmaplan, och blåtomtarna i Slottsbrons IF.

Slottsbron med cirka 1.000 innevånare ligger 2,5 mil väster om Karlstad och ligger i Grums kommun. Samhället är sammanhängade med centralorten Grums och endast en bro och ett smalt sund skiljer dom två samhällena åt.
Slottsbron är känt för två saker, Sven-Ingvars och bandy. Det var här som den populära dansorkestern såg sitt ljus i mitten av 50-talet. Slottsbron blomstrade. Här fanns affärer, post, frisör och hotell. Men när bruket lades ned 1974 började det gå ner för samhället. Människor som växte upp på orten stannade inte längre och gifte sig, och skaffade barn som tidigare. I takt med att folkmängden minskade skulle också publiktillströmmningen och intresset till bandyn minska. Idag finns endast macken kvar med en affär. Dom som behöver storhandla får därför resa till Grums, Karlstad och Säffle.

1915 vann Liljedal det första värmländska distriktmästerskapet. Liljedal, det lilla natursköna glasbrukssamhället vid Vänerns västra strand. Men när bandyn i byn dog ut i samband med glasbrukets nedläggning, var man inte sena i Slottsbron några kilometer norrut att knyta till sig dom skickliga bandygrabbarna.

Blåtomtarna som startade bandy 1918 hade sin storhetstid på 1930- och 40-talen då man tillhörde toppen i landet tillsammans med grannen, rödtomtarna från Karlstad-Göta. Drabbningen mellan dessa kallades tomtedansen. 31 säsonger blev det i högsta serien mellan åren 1932-1965 och resulterade i fyra SM-guld, 1934, 1936, 1938 och 1941. Idag huserar laget i division 2 Värmland. Slottsbrons bandyframtid är oviss. Ekonomin spökar och räddningsaktioner sker ständigt för att rädda den konstfrysna bandybanan på Strandvallen.

Profiler från storhetstiden: ( urval ) Karl Funke, Hjalmar Klarqvist, Ragnar Nilsson, Henry Klarqvist, Harald Törnqvist. Senare tids profiler som Berndt "Bempa" Ericsson och Bengt "Pinnen" Ramström har spelat för SIF.

Källa: Wikipedia

[VSK]
0

intressant fakta. Tack

Leffe
0

Slottsbron har jag något svagt minne av. Intressant läsning är det hur som helst

Pelle Långlös
0

Intressant läsning. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[GIKmio]
0

Tack allesammans. Men visst är det ruggigt om man tänker efter, men det är Sverige idag. Allt dras till den största staden i regionen och allt annat dör bort.

[VSK]
0

Jo så är det ju att den största staden i länet oftast drar mest. -tyvärr gäller det ju inte bara bandy.

[GIKmio]
0

Billerud var den stora sponsorn för mycket länge sedan. Christian Storjohann ( jo han hette så i efternamn ) var väl någon slags chef i koncernen och ska betytt mycket för bandyn i Slottsbron. Vem som sponsrar idag vet jag inte. Billerud och Stora Enso gick väl ihop eller bytte namn.

[VSK]
0

Billerud klingar. -är det inte där det är nåt stort postorderföretag för bil-ljud väl?

[GIKmio]
0

Billerud är pappersindustri. Främst tillverkning av förpackningspapper.

[GIKmio]
0

Bruket i Grums finns fortfarande kvar, men fabriken i Slottsbron lades ner 1974.

[VSK]
0

okidoki

Thaeri
0

Jag lärde mig bandy i Kållands BK, som var den tredje störska klubben i Lidköping, efter Lidköpings AIK och Villa-Lidköping BK.

Kollar man min årskull var mina före detta klubbkomisar till och med ledande i stan, med flera som var avgörande i ungdoms-SM både för 17-åringar och 19-åringar, men vid det laget hade gått över till Villa då det var elitklubben.

Kålland idag har inte ens någon ungdomsverksamhet Rynkar på näsan

[VSK]
0

Ingen ljus framtid för Kålland mao Obestämd

Thaeri
0

Nepp, tyvärr Rynkar på näsan

[VSK]
0

Rynkar på näsan

[GIKmio]
0

#11 Kålland kanske dyker upp senare i serien våra småklubbar.

[VSK]
0

Härligt Glad

Ghosthunter
0

Ah, där har vi ju Slottsbron..intressant Micke…tack för en trevlig historik!Glad

Men laget finns väl kvar va? och i vilken dimension?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
0

#17 Division 2 Värmland. Men dom högre bestämmande verkar inte vilja betala isaggregaten på Strandvallen. Är en stödgala under helgen där dom hoppas få in pengar så dom har råd att ha kylan på.

Ghosthunter
0

Tack Micke…..hoppas att dom får in pengar så att det räcker. Det är härligt med dessa småklubbar på små orterGlad

Värmland"

[GIKmio]
0

#17 Men du frågade i vilken dimension. I samma dimension som domarna, 30 sekunder efter händelserna på isen Glad

Ghosthunter
0

HahahahaSkrattande

Värmland"

[VSK]
0

he he he Skrattande