Bandy iFokus

Bandy

Etikettlandslagen
Läst 405 ggr
[VSK]
1

VM match på nostalgisk mark

Frogner Stadion 1909 Foto: Herman Neupert Bandy på Frogner Stadion i Oslo 1909. 27 januari nästa år spelar Norge sin VM-premiär på samma plats.

Fredag 9 Nov 2012 00:05

VM match på nostalgisk mark

"Känns som att bandyn kommer hem"

Klassiska Frogner Stadion i centrala Oslo blir spelplats för Norges öppningsmatch i VM mot Vitryssland den 27 januari nästa år.
– Det känns som att bandyn kommer hem. Här spelade Norges sin första landskamp i februari 1927 mot Sverige. Dessvärre blev det norsk förlust med 1-3, berättar utvecklingschef Tor-Audun Sörensen på det norska bandyförbundet.

Det stod sedan tidigare klart att Norge skulle få arrangera sin första VM-match på hemmaplan sedan 1993.
Nu är det också fastslaget att Frogner Stadion blir spelplats.
En lysande möjlighet för att försöka väcka bandyintresset i Oslo.
– Ja, vi kommer att marknadsföra matchen så hårt vi kan och jobbar också mot TV. Åtminstone att få till TV-inslag både i för- och efterkant av matchen, säger Sörensen och fortsätter:
– Att matchen går centralt i Oslo är självklart också en unik möjlighet. Vi är bland annat i kontakt med en del artister som vi hoppas ska delta i eventet.

Idrottsplats med anrik historia
Stadion, som är belägen i närheten av Majorstua i Oslos centrala delar besitter en rik idrottshistoria.
Sörensen berättar:
– Stadion byggdes 1902 och bandy spelades redan 1909. Man kan säga att det var den första riktiga huvudarenan för lagsport i Norge. Här spelades den första fotbollsfinalen, men stadion har också använts för skridsko och bandy på vintertid och för två år sedan blev banan konstfrusen.

Till vardags spelar division 3-klubben Frigg sina hemmamatcher på banan, men Frogner stadion är också en populär plats för Oslobor, som gärna tar skridskorna och fyller isen under vackra vinterdagar.

[GIKmio]
1

Den kände jag inte till.  Jag får ta en titt nästa gång jag är i Oslo.

[VSK]
1

Glöm inte kameran Glad