VM match på nostalgisk mark
Foto: Herman Neupert Bandy på Frogner Stadion i Oslo 1909. 27 januari nästa år spelar Norge sin VM-premiär på samma plats. 
Fredag 9 Nov 2012 00:05
VM match på nostalgisk mark
"Känns som att bandyn kommer hem"
Klassiska Frogner Stadion i centrala Oslo blir spelplats för Norges öppningsmatch i VM mot Vitryssland den 27 januari nästa år.
– Det känns som att bandyn kommer hem. Här spelade Norges sin första landskamp i februari 1927 mot Sverige. Dessvärre blev det norsk förlust med 1-3, berättar utvecklingschef Tor-Audun Sörensen på det norska bandyförbundet.
Det stod sedan tidigare klart att Norge skulle få arrangera sin första VM-match på hemmaplan sedan 1993.
Nu är det också fastslaget att Frogner Stadion blir spelplats.
En lysande möjlighet för att försöka väcka bandyintresset i Oslo.
– Ja, vi kommer att marknadsföra matchen så hårt vi kan och jobbar också mot TV. Åtminstone att få till TV-inslag både i för- och efterkant av matchen, säger Sörensen och fortsätter:
– Att matchen går centralt i Oslo är självklart också en unik möjlighet. Vi är bland annat i kontakt med en del artister som vi hoppas ska delta i eventet.
Idrottsplats med anrik historia
Stadion, som är belägen i närheten av Majorstua i Oslos centrala delar besitter en rik idrottshistoria.
Sörensen berättar:
– Stadion byggdes 1902 och bandy spelades redan 1909. Man kan säga att det var den första riktiga huvudarenan för lagsport i Norge. Här spelades den första fotbollsfinalen, men stadion har också använts för skridsko och bandy på vintertid och för två år sedan blev banan konstfrusen.
Till vardags spelar division 3-klubben Frigg sina hemmamatcher på banan, men Frogner stadion är också en populär plats för Oslobor, som gärna tar skridskorna och fyller isen under vackra vinterdagar.
Den kände jag inte till. Jag får ta en titt nästa gång jag är i Oslo.
Glöm inte kameran