Våra småklubbar del 3
Tredje stoppet i serien Våra småklubbar blir klassiska Västanfors IF i Västmanland.
Fram till 1944 var Västanfors en egen bruksort men från detta år slogs man ihop med Fagersta och blev Fagersta stad. Här finns mängder av hyttområden och gruvhål som minner om gamla tider.
Västanfors IF är en gammal klubb. Bildad redan 1916. 1935, när motståndarna fortfarande mestadels spelade på sjöis så kunde Västanfors inviga sin bandybana. 1939 stod idrottsparken klar. Men det skulle dröja till 1973 innan man fick konstfruset på IP. Laget kallades "fläkten" i folkmun på 50-talet för sin fina och frejdiga bandy. 1954 vann laget sitt hitills enda SM-guld. Året efter, 1955 slogs tidernas rekord via 5.934 åskadare på en match mot Sandviken. Sammanlagt blev det 32 säsonger i högsta serien. Föreningen har bistått med flera spelare till bland annat Västerås SK genom åren. Under 60-talet tog storhetstiden slut då laget dalade men laget spelade en säsong i högsta serien i början av 90-talet. Idag spelar Västanfors IF i division 1.
Profiler genom tiderna: Sören Boström, Klas Nordström, Lars Gustavsson, Andreas Westman, Göran Boström
Källa: Wikipedia Västanfors IF:s Hemsida
Västanfors kallas fortfarande för fläkten 
Har jag fel om jag säger att samtliga som står under Profiler genom tiderna, spelat i VSK?
Nä du har inte fel, men det finns flera.
Lars "bagarn" Gustavsson minns man ju (bara en pantes)
Är lite förvånad att inte Ted Andersson (super-Ted) står med i profiler.
Bandyfarbrorn Ted har nyss slutat. Kanske därför. Eller spelar han i Tillberga? Wikipedia är annars ganska tunn med information ibland.
Nä Super-Ted spelar inte i tillis.
Vad jag vet så finns en chans till att han i framtiden kommer börja jobba med VSK A-lag.