Bandy iFokus

Bandy

Etikett: elitserien
Läst 560 ggr
[VSK]
0

David Movitz: Det gäller att vara ödmjuk.

När David Movitz kom till VSK kom han till en klubb där tidigare målvakter varit tongivande för svensk bandy i Andreas Bergwall, Daniel Kjörling och Anders ”Änsen” Carlsson. I början fick han det svårt när han blandade och gav i sin prestation.
Under årets försäsong har han övertygat rejält på försäsongen och lovordats av förbundskaptenen Franco Bergman som tror att Movitz kommer att ta ytterligare kliv den här säsongen.

David Movitz

Det känns som att du utvecklas dag för dag, du börjar bli ruskig mellan stolparna. Och på försäsongen har du övertygat alla tvivlare. Din formkurva tycks peka spikrakt uppåt eller hur känner du själv?
– Det har gått bra, det är jätteroligt. Många har sagt till mig att jag går framåt hela tiden, och det är ju därför man håller på, för att ta steg framåt. Försvaret har varit lysande också, måste tilläggas.
Det gäller att vara ödmjuk men att ha siktet högt.

**Det är lite skillnad på idag och för två år sedan när du kom till VSK. Vad är största skillnaderna på dig som målvakt då kontra nu?
**– Träningen absolut, det går inte att jämföra. När jag kom till VSK så tyckte jag att jag var bra tränad men det var bara bullshit.
Sen har jag tagit sju kliv när det gäller mental styrka. Den mentala biten är halva grejen med att vara bandymålvakt. För två år sedan släppte jag in många bollar utifrån, idag tar jag de istället. Det är viktigt för mig och framförallt för laget.

– Första året tyckte jag då, att det var godkänt. Nu, när jag ser tillbaka på det idag, så var det väldigt i underkant av godkänt. Mitt mål var att få förlängt med VSK, det var mitt högsta mål och det fick jag förra året. Det kommer en trygghet med det, att man har förtroende från hela klubben.

**Jag vet att du inte bara tränar målvaktsspel på isen, du kör även mängder av övningar på sidan om, berätta lite vad du håller på med för att utveckla ditt målvaktsspel?
**– Jag har kört med VIK Hockeys målvaktstränare som lustigt nog heter Patrik Sjöström (namne med VSKs nr.6). Vi fick ett samarbete förra året lite lätt som vi sedan byggt på under sommaren, som att träna gymnastik, det trodde man inte skulle vara så roligt kanske men det är en av anledningarna till att jag tagit kliv i utvecklingen. Jag har blivit mycket smidigare och har mer kontroll över min kropp, och det är en jättenyckel såklart.

– Jag har även spelat badminton, vilket är väldigt likt målvaktsspelet då det är väldigt explosivt. Under en bandymatch så kanske spelet går i 200 men för mig så är det lugna stunder sen pang så kommer det ett skott, och så går det sådär hela tiden.
Jag har spelat mot Lasse Johansson (Målvakt i VIK) och Fredrik Andersson (Mats Anderssons son). Fredrik hade aldrig förlorat en badminton match innan han mötte mig. Han hatar att förlora liksom jag så vi har haft otroligt tuffa matcher.

**Vad tränar du extra på för tillfället?
**– För tillfället är det bålen som vi jobbar med. Det har varit min svaghet. Jag trodde att jag var stark i bålen när jag kom hit men liksom det andra så var det skitsnack. Förra säsongen så orkade inte kroppen hela matcherna, jag hamnade i fel position och bland annat. Jag tänkte ”nej, men jag kan inte, jag är sån som målvakt”. Så var det såklart inte, jag var bara för dåligt tränad.

IMG 9015

David Movitz in action.

**Många har pratat om dina rutiner före match, men ingen tycks riktigt veta exakt vad du gör, är det något du vill dela med dig av?
**– Jag är en rutinmänniska utan tvekan. Från ungefär vid 14 så är allt otroligt spikat. Runt halv tre så sover jag en timme, sen är det mat, sen lite vila igen, sen ner till arenan där jag får lite massage från Göran ”Lurven” Svensson.
Det är när jag kommer in från isvärmningen som de andra tycker att jag är lite dum i huvudet.
Jag stretschar i duschen, lyssnar på väldigt hög musik. Då vet alla i laget att det inte är läge att prata med mig. Jag har inte så att jag måste knyta en skridsko först eller så, men det är lite pyssel.

– Jag har läst att världens bästa hockeymålvakt, Henrik Lundqvist, också är en rutinmänniska. Just den texten har jag sparat i mobilen, för så dumt kan det ju inte vara med att ha rutiner om han har det.

**Efter en försäsong som har gått upp och ned för laget så är det äntligen dags för seriepremiären mot Kungälv. Något som du har längtat efter antar jag?
**– Självklart. Vi har testat väldigt mycket på försäsongen, trevat fram och tillbaka. I World Cup gick det riktigt bra mot Neftyanik, jämna matcher mot Hammarby och Kungälv, samt 1-4 förlust mot världens bästa lag i Dynamo Moskva. Vi har en jäkligt bra spelidé.
Så lugna och avslappnade som vi är nu har vi aldrig varit tidigare under min tid i VSK.

**Vad tror du om matchen mot just Kungälv?
**– Kul, gött att det drar igång. Vi kommer att ha mycket boll och de kommer att backa hem och köra på kontringar. Det är ett extremt duktigt lag på skridskorna och det går väldigt fort. Vi har spelat jämnt mot de i många år nu och när vi mött de i seriespel så har vi lite revansch (VSK har inte vunnit mot Kungälv på 2 år i seriespelet).

[GIKmio]
0

Jag trodde det bara var ishockeymålvakter som hade rutiner men det verkar ha smittat av sig på bandymålvakter också.

[VSK]
0

Jepp

Har för mig att Jakob Säleby (Sirius) var en av de första bandymålvakterna i den högsta serien som tränade med hockey-målvakter. -är inte säker dock.

[GIKmio]
0

Det var någon målvakt, minns ej vem eller vilken sport, som sa en gång i samband med en intervju: -Du, vi målvakter är lite konstiga. Vidskepliga och har lite konstiga saker för oss.

[VSK]
0

he he..

Jag minns inte vem, men kan det varit "änsen" ?

[GIKmio]
0

Kan ha varit före detta landslagsmålvakten i ishockey också, Tommy Söderström. Under ett VM när Conny Evensson var förbundskapten skulle hela landslaget iväg och se en av dom andra landskamperna. Då kom Söderström fram till Evensson och sa: -Du Conny, tror du jag skulle få slippa att följa med?, Du förstår, jag är inte så intresserad av att titta på ishockey.

Hur kom jag då in på detta? Jo det var efter att Movitz berättat att han lägger upp tiden efter rutiner. Många målvakter har tvångsrutiner. Att ta på sig höger benskydd först tex. Det väckte en del minnen av saker jag läst om målvakter.

[VSK]
0

Jo jag är osäker så det kan mkt väl va inom hockey det handlar om.