Bandy iFokus

Bandy

Etikett: elitserien
Läst 415 ggr
[VSK]
0

Lagkapten som trivs i rollen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

KUNGÄLV

Han trivs i rollen som lagkapten – Mikael Lindberg. Nu hoppas han kunna ta Kungälv till ännu ett slutspel.

Fakta
IFK Kungälv

Senaste placering: Serien: 6 slutspel: kvartsfinal.
Favoriter: Villa Lidköping, Sandviken, Hammarby.
Egen placering: Slutspel.
Hemmaarena: Skarpe Nord.
Snittpublik hemma: 1 106.
Premiärmatch: 24/10: Västerås (b).
Tränare: Tommy Österberg,
Nyförvärv: Mikko Lukkarila (f) Bollnäs, Tomi Hauska, Kempperit (lån i en månad).
Spelarförluster: Johan Rolén (mv) klubb ej klar, Simon Stenvall (b) Frillesås, Antti Ekman (b) HT-bandy, Johan Staaf (b/mf) slutat, Fredrik Brandin (mf) Frillesås, Joakim Åberg (f) Mjöndalen, Norge.

Säg Skarpe Nord och tankarna förs till en borg. Kanske inte enbart på grund av det faktum att Bohus fästning, där en av bastionerna gett namn åt arenan, ligger ett stenkast från isen där IFK Kungälv utkämpar sina strider, utan också att det enligt många kanske är en av säsongens svåraste bortamatcher.

– Det är klart att vi kan ha en fördel med Skarpe Nord eftersom vi tränar både i hallen i Ale och där. Det är nog svårare för hall-lag som kommer till oss, säger lagkapten Mikael Lindberg.

Men att IFK Kungälv har klarat av försäsongen betydligt bättre än föregående år ligger i en helt annan detalj om man fråga Lindberg.

– Främst har vi fått ordning på passningsspelet som vi har slarvat med tidigare år, även om vi tidigare har blivit mer noggranna sen i serien.

Trivs i rollen

Skarpe Nord ligger omringad av E6:an, Nordre älv och bostadshus. Mitt i står nummer 83 och styr – 29-åriga lagkaptenen Mikael Lindberg.

– Jag trivs i den rollen – att driva på alla och få fram det bästa hos alla. Och jag känner att vi börjar hitta rätt.

Rätt när det gäller spelet och passningarna har fått rätt adresslappar. En förändring som Lindberg ger tränaren Tommy Österberg – som också styr den finska landslagsskutan – äran för.

Med sig till Kungälv tog Österberg inte enbart med sig en ny märkmaskin till passningsspelet. Laget har sedan ett par år tillbaka också förstärkts med ett gäng finländare.

– Det är jätteduktiga bandyspelare och det är svårt att få tag på spelare annars, framförallt när det finns lag som har fina hallar, säger Lindberg.

Slutspel på nytt?

Men det är inte enbart fördelar med den skräckinjagande isen med sitt historiska namn.

– Nu har vi spelat nästan lika många matcher som vi har gjort träningar. Det är svårt att komma ikapp de lag som har tränat inne i hallar.

Förra säsongen tog sig Kungälv till slutspel, ett mål som Mikael Lindberg inte ser som en omöjlighet även i år.

– Vi siktar på att göra det så bra som möjligt i varje match, men det är svårt att säga. Det är en jämn serie, men det är klart att vi vill gå till slutspel även i år.

Han har spelat i Kungälv sedan 2003, med en kort avstickare till IFK Vänersborg säsongen 2005/06.

– Jag trivs bra i Kungälv och jag har min familj och släkt där, vilket betyder mycket. Visst har det funnits intresse från andra klubbar, men det är svårt med jobb och familj – det ska ju passa alla.

Mikael har precis blivit pappa till sitt andra barn och han menar att bandyn tar mycket tid.

– Jag längtar till serien, då det börjar gälla lite.

[GIKmio]
0

Kan bli en dark horse. Dock inte i år. Men deras tid kommer.

[VSK]
0

Jag tror på Kungälv denna säsongen.