Törnberg inför seriepremiären

Nye Bollnästränaren Peter Törnberg under en av World Cup-matcherna i år. Nu kan han se fram emot elitseriepremiären. Foto: Kenta Jönsson.
Nu är det bara ett par dagar kvar till avslag i säsongens första elitseriematch. Bollnäs inleder serien mot Hammarby borta på onsdag.
Hemsidan ringde upp Bollnäs nye assisterande tränare Peter Törnberg för att kolla läget inför premiären.
Juho Liukkonen har ju varit skadad under större delen av försäsongen. Hur är statusen på honom?
Lippi har precis kört sin första träning för fullt. Foten är bra, men han har varit borta länge och har långt kvar till toppformen. Det kan hända att han spelar mot Hammarby, men vi får ta det försiktigt.
Är resten av laget friska och krya?
Vi har haft lite problem med förkylningar i laget i slutet av förra veckan, men nu verkar det som att alla kan vara tillgängliga till onsdagens match.
Hur är isen på Zinkensdamm?
Vi har inte hört något om det, så det tar vi som ett bra tecken.
Inför den här säsongen så pratades det om en ny spelidé, att anfallen skulle byggas upp via fler spelare och fler alternativ. Hur tycker du att ni har hunnit få in spelet nu under försäsongen?
Det har varit lite både och. Det är ju en ständigt pågående process. Det utvecklas hela tiden. Den idé vi hade i början av försäsongen har fått ändrats många gånger. Bara det att Lippi varit skadad har gjort att vi fått ändra om. Men vi börjar hitta lite nyanser i vårt spel nu som vi kan vidareutveckla.
Är det några särskilda spelare som vi bör hålla lite extra koll på i vinter?
Jag tycker att Wiik och Ståhl har tagit bra kliv framåt. Sen har Jernberg kommit in bra i sin lite nya position som forward.
Hur hävdar sig juniorerna i A-laget?
Det har ju varit fördelen med de skador vi haft. Att de har fått vara med och spela mycket. Vi kommer att använda oss av juniorer under säsongen men mycket är upp till dem själva också att ta chansen och ta en plats.
Har du några reflektioner angående hur försäsongen varit?
Vi började bra. Sen hade vi en liten dipp, i alla fall resultatmässigt. Men under World cup gjorde vi många positiva saker som vi kan ta med oss in i serien.
Hur har du kommit in dig i laget som ny tränare?
Jag tycker att det har fungerat bra. Det är ett riktigt bra och positivt gäng att jobba med.
Slutligen, hur är isen på Sävstaås inför fredagens hemmapremiär?
Vi har kört träning på den nu och den var överraskande bra. Så jag tror inte att det ska vara några problem på fredag.
Giffarna.se tackar Peter för intervjun.
Nu börjar det!
Bollnäs går förmodligen mot en mellansäsong.
Jo det tror jag med.