Jesper jagar första guldet
Jesper Bryngelsons Villa Lidköping är en het kandidat till SM-guldet i vinter. Själv vågar han inte lova guld ännu, men målet är att höja SM-bucklan innan karriären ska vara över 2015.
Foto:
Dragan Mitrovic
Jesper jagar första guldet
LIDKÖPING
Våren 2015 lägger han skridskorna på hyllan. Innan det vill ha höja SM-bucklan.
– Vi har chansen redan i vinter, men det finns många bra lag, säger Villa Lidköpings lagkapten Jesper Bryngelson.
Nu 35-årige Jesper har en lång bandykarriär bakom sig.
Den började i moderklubben Nitro/Nora, men redan som 17-åring fanns han i Örebro SK.
– Vi spelade i högsta serien då, minns Jesper om sin allsvenska debut.
Därefter gick resan till IFK Motala.
– Motala hade ett väldigt bra lag då, jag fick inte så mycket speltid så det blev bara ett år.
Upp med KSK
Sedan följde sex säsonger i Katrineholm:
– Vi gick upp med KSK första året jag var där. Jag fick många nya kompisar i Katrineholm och trivdes bra.
Tre säsonger med BolticGöta följde:
– Brorsan bodde i Karlstad och jag hade bra jobb. Sedan rasade ju tyvärr det mesta i klubben, minns Jesper.
Inför säsongen 2007/08 anslöt han till Villa Lidköping och även om han varit en stabil målskytt under flera år var det först där, som 30-åring, hans karriär fick en extra skjuts.
En annan roll
160 elitseriemål har han hunnit med på fem säsonger och numera kallas han av många för elitseriens mest underskattade spelare.
– Man får mer uppmärksamhet i bättre lag. Det känns som om varje mål är mer värt, menar Jesper som fortfarande känner att han utvecklas.
– Jag har också en annan roll numera. Jag är inte lika mycket renodlad anfallare så det rullar även in fler passningspoäng.
Ser man på poängligan för säsongen 2011/12 blev Jesper fyra med 52 poäng (33 mål och 19 assist).
Tre i topp
Före sig hade han klubbkompisarna Daniel Andersson och David Karlsson. Fjärde bäste Villaspelare var Tim Persson – 18 poäng.
Är det ett problem med ett sådant stort glapp?
– Jag ser det som om de andra spelarna ger så bra uppbackning så att vi kan göra de poäng vi gör. Andra lag har oftast bara en spelare som producerar mycket, vi har tre. Om någon är borta gör det inte så mycket, menar Jesper.
Söndagen den 25 mars i år fick han vara med om sin första SM-final. Villa var nära att hämta in 2-6, men kom inte närmare än 5-6 mot Sandvikens AIK.
Jobbar på kulturen
– SAIK har vinnarkulturen som vi saknar. De har varit i flera finaler tidigare och jag tror att det var avgörande, säger Jesper.
Just vinnarkulturen är något Lidköpingslaget försöker bygga upp och i sin roll som lagkapten har Jesper en stor del i det.
– Vi jobbar mycket med defensiven och att alla ska dra åt samma håll. Det är inte minst viktigt när vi har flera individuellt duktiga spelare i laget. Vi har vänt underlägen flera gånger och vet att vi är starka i slutet av matcherna
Blir det SM-guld i mars?
– Det finns flera bra lag, men vi är också bra och har chansen. Jag vill i alla fall ha ett SM-guld innan jag slutar, säger Jesper vars nyskrivna kontrakt med Villa sträcker sig till säsongen 2014/15.
Fakta
Villa Lidköping BK
Senaste placering: Serien: 2 slutspel: SM-final.
Favoriter: Villa Lidköping, Sandviken, Hammarby, Edsbyn, Västerås.
Egen placering: SM-guld.
Hemmaarena: Sparbanken Lidköping Arena.
Snittpublik hemma: 2 938.
Premiärmatch: 20/10: Sandviken (h).
Tränare: Ari Holopainen, Magnus Nordin, Mattias Nilsson.
Nyförvärv: Jesper Eriksson (mf) Hammarby, Pär Törnberg (mf) Edsbyn, Martin Hagman (mf/f) Lidköping AIK.
Spelarförluster: Andreas Erkernborn (mf) Lidköping AIK, Christoffer Norin (mv) Vänersborg (lån), Erik Olovsson (f) Kalix.
Villa ska vara topp-tre. Men det är i slutspelet man ska bevisa. Väl i en final tror jag man tar hem guldet. Besvikelsen från i våras kommer att bära fram laget i revanschlusta.
Ja det är i slutspelet som det gäller.
Det var VSKs signum på 90-talet att alltid toppa formen rätt.