IF Boltic
Grundat: 1 november 1946 på stadsdelen Herrhagen i Karlstad.
Meriter: ( Herr) SM-guld: 1979, 1980,1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1988, 1995. World Cup-Mästare: 1980, 1981, 1985, 1986, 1995, 1996. Europamästare: 1979, 1981, 1982, 1984, 1985, 1995. (Dam) SM-guld: 1982, 1984, 1985, 1986, 1987, 1989
Hemmaarena: Tingvalla isstadion Supporterklubb: Boltic Blues
Kända profiler genom tiderna: ( urval) Bernt "Bempa" Ericsson, Bengt " Pinnen" Ramström, Ola Johansson, Per Togner, Kjell Kruse, Kjell-Göran " Fille" Broström, Stefan Karlsson, Kenth Hultqvist, Mikael Forsell, Ola Fredricsson, Marcus Bergwall, Fredrik Rinaldo, Björn Tömmernes, Pål Hansen, Kaj Nordin
Kuriosa: Namnet Boltic kom till genom en sammansättning mellan dom brittiska fotbollslagen Bolton Wanderers FC och Celtic FC. Mellan åren 2000-08 hette föreningen BS BolticGöta.
Tack för info gällandes hur namnet Boltic kom till.
Heter den inte BolticGöta nu också. Eller är det själva elitlaget bara
Står Boltic bara i diverse tabeller.. enligt wikipedia tog man namnet Boltic igen 2008
De heter tydligen IF Boltic, Karlstad, men har adressen BS BolticGöta Karlstad. Sedan har de historik för Boltic resp Göta
Jo Göta var ju gamla storlaget men dom försvann i samband med sammanslagningen. Tror dom också har rätt många guld.
Det har de säkert
Numera är Boltic bottenlag i näst högsta serien och kan riskera åka ned i tredje divisionen nästa år. Mycket sorgligt.
Boltic är mitt gamla favoritlag, så man lider lite att det går så dåligt för dom numer. 
Och angående Göta, så har dom tre SM-guld, 1932, 35 och 37.
Ser inte speciellt ljust ut just nu
Nej, verkligen inte. Man kan undra vad som egentligen har hänt med bandyn i Karlstad. För tidigare var det en stor bandystad med Boltic på både herr och damsida, samt Götas herrar och Västerstrands damer. Snart har dom kanske inte nåt lag kvar alls i eliten längre. Det vore faktiskt riktigt tråkigt. 
Finns ett Karlstadlag som heter Mosserud som är på väg uppåt.
Dom spelade i södra Allsvenskan förra säsongen har jag för mig.
Är en ganska liten klubb tror jag. Undrar om inte Marcus Bergwall spelade där ett tag?

Jag trodde faktiskt att Boltic var ett äldre lag. Intressant med hur dom fick namnet….lite speciellt måste jag påstå
Vilka meriter dom har!!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#2 Får korrigera. Verkar som dom trots allt heter BS BolticGöta ändå. Står så i serieindelningen inför nästa säsong. Men dom flesta säger dock endast Boltic och även stått det i tidningen.
Jo Bergwall har spelat där.