Bandy iFokus

Bandy

Etikettövrigt
Läst 3275 ggr
[GIKmio]
1

IF Boltic

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grundat: 1 november 1946 på stadsdelen Herrhagen i Karlstad.

Meriter: ( Herr) SM-guld: 1979, 1980,1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1988, 1995. World Cup-Mästare: 1980, 1981, 1985, 1986, 1995, 1996. Europamästare: 1979, 1981, 1982, 1984, 1985, 1995. (Dam) SM-guld: 1982, 1984, 1985, 1986, 1987, 1989

Hemmaarena: Tingvalla isstadion Supporterklubb: Boltic Blues

Kända profiler genom tiderna: ( urval) Bernt "Bempa" Ericsson, Bengt " Pinnen" Ramström, Ola Johansson, Per Togner, Kjell Kruse, Kjell-Göran " Fille" Broström, Stefan Karlsson, Kenth Hultqvist, Mikael Forsell, Ola Fredricsson, Marcus Bergwall, Fredrik Rinaldo, Björn Tömmernes, Pål Hansen, Kaj Nordin

Kuriosa: Namnet Boltic kom till genom en sammansättning mellan dom brittiska fotbollslagen Bolton Wanderers FC och Celtic FC. Mellan åren 2000-08 hette föreningen BS BolticGöta.

[Woozy]
0

Tack för info gällandes hur namnet Boltic kom till.

Leffe
0

Heter den inte BolticGöta nu också. Eller är det själva elitlaget bara

[GIKmio]
0

Står Boltic bara i diverse tabeller.. enligt wikipedia tog man namnet Boltic igen 2008

Leffe
0

De heter tydligen IF Boltic, Karlstad, men har adressen BS BolticGöta Karlstad. Sedan har de historik för Boltic resp Göta

[GIKmio]
0

Jo Göta var ju gamla storlaget men dom försvann i samband med sammanslagningen. Tror dom också har rätt många guld.

Leffe
0
[GIKmio]
0

Numera är Boltic bottenlag i näst högsta serien och kan riskera åka ned i tredje divisionen nästa år. Mycket sorgligt.

[Laban01]
0

Boltic är mitt gamla favoritlag, så man lider lite att det går så dåligt för dom numer. Rynkar på näsan

Och angående Göta, så har dom tre SM-guld, 1932, 35 och 37.

[GIKmio]
0

Ser inte speciellt ljust ut just nu

[Laban01]
0

Nej, verkligen inte. Man kan undra vad som egentligen har hänt med bandyn i Karlstad. För tidigare var det en stor bandystad med Boltic på både herr och damsida, samt Götas herrar och Västerstrands damer. Snart har dom kanske inte nåt lag kvar alls i eliten längre. Det vore faktiskt riktigt tråkigt. Obestämd

[GIKmio]
0

Finns ett Karlstadlag som heter Mosserud som är på väg uppåt.

[Laban01]
0

Dom spelade i södra Allsvenskan förra säsongen har jag för mig.

[GIKmio]
0

Är en ganska liten klubb tror jag. Undrar om inte Marcus Bergwall spelade där ett tag?

[GIKmio]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mycket Boltic.. och mycket Västerås SK Skrattande

[Woozy]
0

Glad

Ghosthunter
0

Jag trodde faktiskt att Boltic var ett äldre lag. Intressant med hur dom fick namnet….lite speciellt måste jag påståGlad

Vilka meriter dom har!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
0

#2 Får korrigera. Verkar som dom trots allt heter BS BolticGöta ändå. Står så i serieindelningen inför nästa säsong. Men dom flesta säger dock endast Boltic och även stått det i tidningen.

[VSK]
0

Jo Bergwall har spelat där.