Bandy iFokus

Bandy

Etikettdamallsvenskan
Läst 585 ggr
[Laban01]
0

Damallsvenska lag 2012/2013

Eftersom damallsvenskan bara består av sju lag den här sösongen meddelade Svenska bandyförbundet i början av December att inget lag kommer att åka ur till nästa säsong. Dom två vinnarna av varsin Div 1-serie kommer att få kvala mot varandra om en plats till Allsvenskan 2012/2013.

Leffe
0

Det har jag inte tänkt på men det fattas ju ett lag. Har för mig att det var gamla topplaget Västerstrands AIK som hoppade av då de inte fick ihop spelare så det räckte

[Laban01]
0

Det stämmer, men dom ersattes av Västerås SK som hade förlorat kvalet i våras. Efter det hoppade även IFK Nässjö av allsvenska pga spelarbrist.

Leffe
0
[Laban01]
0

Det är tyvärr vanligt inom dambandyn. Förra året hoppade ju Karlsbyheden av.

Leffe
0
[GIKmio]
0

Alla gamla storlag från Karlstad är borta både herr och dam. Och både Västerstrand och Boltic dominerade under flera år. Det är mycket sorgligt.

[Laban01]
0

Det är ju tyvärr inte lätt att göra nånting åt det heller, för man kan ju inte minska ner antalet spelare eller på isytan. Så det är nog ett problem vi får leva med.

Däremot är jag lite förvånad över att Hälsingland inte har mer dambandy. Dom har tre lag i Elitserien för herrar och ett fjärde som leder den norra allsvenskan. I och för sig har dom ju Team Hälsingland i ettan, men ändå.

Leffe
0

Ale-Surte försvann på herrsidan inför denna säsong

[GIKmio]
0

Boltic hade ett damlag en gång i tiden. Ska jag vara ärlig vet jag inte så mycket om dam-bandy. Började följa för 10 år sedan. Men vilka som spelade i högsta serien från början och fram till dess vet jag väldigt lite om.

Leffe
0

Tror det är GittanL och Catwoman som är dambandyfantasterna här. Vet att det är så när det gäller Catwoman och fotboll i alla fall

[GIKmio]
0

Är väl inte så många år dom direktsänt dam-finalen i tv. minns tidigare att dom bara talade om resultatet innan dom visade herr-finalen.

Leffe
0

Det jag vet om Boltics damer att de började 1075 och har tagit fyra SM-guld

[Laban01]
0

Boltics damer har sex SM-guld, -82, -84, -85, -86  -87 och -89. Dessutom har dom ytterligare tre SM-finaler.

Leffe
0

Då utökar jag mitt vetande med två SM-guld tillGlad

[GIKmio]
0

Började dom spela bandy så tidigt Leffe Skrattande

Leffe
0

Nu börjar jag bli trött 1975 ska det stå

[GIKmio]
0

Jo det blir så på natten. Själv satt jag och höll på lägga in ett inlägg på fel sportsida häromnatten.

Leffe
0

Det hade blivit många frågor då till dagen kanske

[Laban01]
0

Lite kuriosa: 1985 besegrade Boltic Västerstrand i SM-finalen med 4-2. Dessutom har Boltic och Västerstrand vunnit lika många SM-guld. Iallafall om man ska lita på uppgifterna som finns på wikipedia.

[GIKmio]
0

Det svårt att lita på wikipedia ibland men den sida är till hjälp om man ska ha fakta om profiler. Eliteprospects är också bra.

[Laban01]
0

Det finns inte så mycket historisk fakta att hitta på wikipedia, det är lite tråkigt.