Bandy iFokus

Bandy

Etikettslutspel
Läst 210 ggr
[VSK]
0

Johan Esplunds dilemma

"Han är artisten som hela landet vill se i en SM-final. Men för att ta sig dit måste han göra upp med sin bakgrund. 

– Jag försöker att inte tänka så mycket på det, säger VSK Bandys Johan Esplund. Han hade kunnat bli en fotbollsspelare av rang, men valde bort den karriären trots pojklandslagsspel. Han hade kunnat bli den som förde bandytokiga Lidköping mot Villas första SM-guld, men valde bort det för spel i Ryssland och sedan VSK.

Vad Johan Esplunds öde blev? Att tvingas sänka klubben som fostrade honom för att ta guldet som han saknar.

– Det är klart att Villa har betytt otroligt mycket. Det var egentligen där man började utvecklas. Det var där man började sin karriär, säger fixstjärnan.

När VSK i kväll tar emot Villa Lidköping i den första SM-semifinalen i ABB Arena kommer det mesta att kretsa kring den grönvita stjärnan med nummer 91 på ryggen. Men han har en annan inställning till att möta Villa den här gången.

– Det kan bli för mycket när man möter ett lag som man har spelat i. Att man överarbetar och försöker göra fantastiska saker, säger han och fortsätter: 

– Jag försöker att inte tänka så mycket på det. Jag ska göra de saker som jag är bra på och saker som hjälper laget att lyckas nå sitt mål. Det gäller att jobba hårt, slita för laget och att göra det man blir tillsagd av tränaren".

Läs mer här.

[VSK]
0

Johan Esplund (fd Andersson) har varit trollgubbe bra länge, men enligt bandyexperter så är det först i Västerås SK han utvecklat lagspelet rejält. -hoppas Esplund kan visa tvivlarna att så är fallet och det redan ikväll.

Vad tror du. Kommer Esplund att lyckas eller blir det mest solo?