Bandy iFokus

Bandy

Etikett: elitserien
Läst 907 ggr
[VSK]
0

Edberg laddad för toppmötet

"Han har spelat tolv av 13 matcher, gjort två mål och suttit 70 minuter i utvisningsbåset den här säsongen.

På fredagen är det dags för återvändaren Stefan Edberg att för första gången på några år spela en annandagsmatch.

- I Ryssland firar de ju inte riktigt jul så där var det inget sådant. Så det ska bli kul att få åka iväg och spela nu även om jag hade tyckt att det hade varit häftigare att ha ett riktigt annandagsderby på hemmaplan. Men jag hoppas ändå att VSK kommer ha lite supportrar där och att Sandvikenborna också kommer, säger Edberg.

Han tycker att det är en bra känsla i gruppen efter storsegern mot Bollnäs.

- Jag tycker att det känns väldigt lugnt och jag tror att vi alla är väldigt laddade. Jag har en väldigt bra känsla i kroppen. Sedan tror och hoppas jag att vi tagit lärdom av den senaste tidens matcher att det är 90 minuter bra spel som gäller, inget annat.

Vad tycker du om Sandviken som lag?

- Det är ju ett av seriens bästa lag, absolut. De har bra spelare överallt med ett spel som de vet fungerar bra så det är en svår motståndare att möta. Sist hade vi 60 bra minuter, de hade 30 bra minuter och då vann de. Så vi får inte slappna av, säger Stefan Edberg.

Hur tänker man som back när man möter seriens vassaste anfallspar?

- Jag försöker att inte tänka på det även om jag självklart vet att de är bra. Men Sandviken har inte bara dem, de har riktigt bra framspelare också så det gäller att försöka ligga tajt på dem, inte låta dem få ytor och se till att passningarna inte kommer fram till Pettersson och Nilsson nu i det här fallet. Självklart vet vi att de har bra skott men då gäller det att gå in och störa dem tidigt.

Vad skulle du säga talar för VSK?

- Sättet vi spelade på senast. Vi hade ett jävla snurr i anfallet, kom med fart och var tunga att möta. Vi är ett skridskostarkt lag där många är väldigt fysiska och bra tränade så vi orkar hålla högt tempo i 90 minuter.

Edberg var inte alls nöjd med sitt eget spel till en början när han kom hem från Ryssland, men tycker att det nu känns betydligt bättre.

- Nej det var jävkligt knackigt i början, under försäsongen. Men under serien har det känts bättre och bättre. Fast det är i mars jag ska vara som bäst och jag känner att jag fortfarande har fler nivåer. Jag kan vässa både formen och vissa detaljer i mitt spel, säger Stefan Edberg".

Länk

Leffe
0

Edberg laddad inför toppmötet. Jag visste inte att han spelade för Broberg eller Ljusdal🤔

[VSK]
0

Leffe nu har du fått i dig för mkt julglögg 🤦‍♂️

😃

Leffe
0

Gillar inte glögg, men har provsmakat whiskeyn jag fick i julklapp

[VSK]
0

Ja du ser, du ser…. 😃