Bandy iFokus

Bandy

Etikettelitserien
Läst 110 ggr
[VSK]
0

Inför SAIK - Hammarby

"SAIK och Hammarby möts i premiären av årets Elitserie. Ett tungviktsmöte mellan två lag som jag tror deltar i säsongens sista match.

- Häftigt, tycker Patrik Nilsson

Hammarby blev svenska mästare 2013, SAIK är som bekant regerande mästare. Det smäller direkt i Göransson Arena på fredag.

Jag har haft förmånen att se Hammarby i flera matcher under World Cup och det är ingen tvekan om att laget har alla möjligheter att bli ett topplag även i år. Nu blev man förvisso utslagna i kvartsfinal mot de ryska giganterna Jenisej men fram till det visade Bajen prov på såväl bra spel som hög moral i laget.

I mina ögon har Hammarby sin starkaste lagdel på mittfältet, 2 defensiva och 2 offensiva där man har så bra bredd så det inte spelar någon roll om det är startelvan som spelar eller om man använder bänken. Hammarby har också riktigt starka halvor i och med att Sundin kommit hem och Einarsson kommit tillbaka efter sin otäcka skada. Varning för Hammarby alltså, jag tror Hammarby är topptvå när serien är avklarad och en klar finalaspirant.

Jag såg självklart även SAIK i Worldcup. Jag kan sammanfatta mina intryck så här: imponerande toppar och oroande dalar, i samma matcher! När det stämmer spelar SAIK med samma fina passningsspel som vi är vana att se, och med en svårforcerad defensiv där motståndaren möts av en kompakt svart mur som styr ut hoten mot sargerna. 

När det inte stämmer anfaller SAIK med en eller två spelare som tar egna initiativ där det inte finns tålamod och tanke och det ser frustrerat ut.  Men målsättningen hos de S-märkta är självklar, det är final som gäller.

Ifjol i Hammarby, i år i SAIK, vet vem bättre hur det kommer att se ut på fredag än Patrik Nilsson"

Läs mer här.

[VSK]
0

Skulle gärna vilja se den matchen IRL, men får sitta bakom burken och följa allt som rör bandyn.

Ska vi säga en tät match i högt tempo där Hammarby går segrande med 5-6?

[VSK]
0

Matchen sänds på staylive.se för den som vill se.