Bandy iFokus

Bandy

Etikett: elitserien
Läst 92 ggr
[Didnovarre]
0

Bajens betydelse för bandyn

Just nu pågår en debatt om SHL kommer att klara sig utan ett Stockholmslag. Personligen tror jag att frånvaron av ett Stockholmslag inom hockeyn nog bara är temporär även om varken AIK eller DIF hänger kvar/går upp. I och med att SHL utökas efter nästa säsong så kommer säkert något Stockholmslag att ta sig tillbaka bland tillskotten.

Nu skall jag inte prata hockey här, utan jag funderar på vad bandyallsvenskan varit utan Stockholmslaget Hammarby. Mitt svar är att jag tror att bandyn säkert skulle ha överlevt ändå, men att Bajens närvaro inneburit mycket positivt för bandyn, inte minst massmedialt - idag bevakas bandyn mer än förr, främst p.g.a. den Stockholmsbaserade pressen. Utan att vara Bajenfantast tror jag att den bandyhall i Stockholm som nu är klubbad kommer att innebära ännu ett lyft för bandyn, både i och utanför Stockholm. Vad gäller bandyn tycker jag alltså att man har allt att vinna på att det finns ett lag i högsta serien från huvudstaden.

[VSK]
0

Hej.

Intressanta funderingar du delar med dig utav ☝️

Det är ju klart att det lag som Hammarby, som kanske har 3000 i snitt per hemmamatch betyder massor för sporten bandy.

Alla lag är viktiga på sitt sätt. Fick jag bestämma så skulle jag vilja utöka lagen i elitserien med 4 lag.

Klart bandyn hade överlevt utan ett Hammarby i elitserien, men på vilket sätt är ju svårt att sia om. Eftersom Hammarby varit ett stabilt topplag ett bra tag nu, så kanske det hade inneburit att flera andra "söderlag" kanske hade fått prova på att vara ett topplag, vilket hade gjort att intresset förmodligen hade blivit lite mera spritt.

Men det gäller ju för alla lagen topp 6 kan man väl säga.

Hade Hammarby inte spelat i elitserien så tror jag inte media hade varit så stort som det ändå blivit på tv.

Men som sagt, in med 4 lag till, så förlänger vi både bandysäsongen tidsmässigt och geografiskt (förhoppningsvis geografiskt).