VSK på väg mot SM-final
"VSK Bandy skakar Hammarby. Mesta Mästarna vann andra semin - och är en seger från Friends Arena.
- Det här är jävligt häftigt, säger liberon Patrik Sjöström efter 6-3-segern.
Relaterat
Himlen är Grönvit i Västerås. VSK Bandys storform är på väg att bära klubben hela vägen till SM-final på Friends Arena.
Grönvitt vann första semin med 6-3 på Zinkensdamm.
Och knockade Hammarby med samma siffror i returen i ABB Arena Syd.
- Jag tycker inte att vi gör någon speciellt bra match … men vad fasiken, vad spelar det för roll när vi vinner? Sen var Hammarby mycket bättre än på Zinken, säger VSK-tränaren Stefan "Lillis" Jonsson.
VSK ryckte åt sig ledningen tidigt inför 3 584 personer på läktarna.
Pekka Rintala sköt 1-0 via ett drömmål i nättaket.
Innan Jonas Nilsson ökade på till 4-1 med ett hattrick - där Tobias Holmberg regisserade med ett hattrick i assist.
- Självklart är det roligt att göra mål, men jag fick allt serverat av mina lagkamrater, säger Nilsson ödmjukt och tackar "Hompa".
Mötet var jämnare än det första - och i andra halvlek testade Hammarby VSK flera gånger.
Men då stod isens kanske bästa spelare i vägen. VSK-keepern Andreas Bergwall.
- Han är enorm, säger liberon Patrik Sjöström.
VSK-backen fick sen det sista ordet - när han mosade in hörnan som gav VSK sitt sjätte mål.
- Riktigt skönt att få sätta den. Jag har haft ett par bra hörnor som deras rus tagit, men den här satt bra"
Hedberg i Bajenkassen var i klass med Bergwall… Fattar inte att inte Bergwall och Hedberg blev matchens lirare 🤔
Domarteamet vad dock ett skämt…