Bandy iFokus

Bandy

Etikettallsvenskan
Läst 977 ggr
[GIKmio]
1

Winter classic i Karlstad

Boltic har långt gångna planer på att arrangera en Winter Classic. Matchen det handlar om är det allsvenska mötet med Rättvik lördagen den 15 februari. En match som kommer spelas på Sandbäckstjärn i Karlstad. Gammal historisk bandymark. Så nu är det bara att hoppas på att kylan håller i sig och att folk trotsar den samma och går man ur huse.

[VSK]
0

Coolt…

[Remix]
0

Historiens vingslag! I år är det 80 år sedan Slottsbron vann sitt första SM, just på Sandbäckstjärn. Jag har en lagbild på SIF från det året på min köksvägg. Blåtomtarna vann mot Uppsalakamraterna med 6-0, och det kunde ha slutat illa när segerrusiga supportrar (9.000 åskådare!) efteråt försökte storma isen för att hylla sina hjältar.

Sandbäckstjärn har f.ö. utsetts till en av hundratalet klassiska idrottsarenor av Riksidrottsförbundet.

[GIKmio]
1

Ja jag funderar faktiskt på att åka dit den 15 februari.

Gittan
0

Skulle vara något.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[Forummedlemmen]
0

Vad menas med "Winter Classic"? Bara ett namn.

[GIKmio]
0

Namnet kommer från att man utövat utomhusmatcher i NHL årligen. Detta har spridit sig runt om i hockeyvärlden. Kanske det kommer bli aktuellt i bandy också nu när så många lag spelar inomhus i vanliga fall.

[Forummedlemmen]
0

Ursäkta (GIKmio, som jämför med ishockey), men bandy har bara spelats inomhus i Sverige en sådär tio år, knappt det?

Ghosthunter
0

Jättebra, klart att du ska dit, GIKmio!!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
0

#7 Kan nog stämma det. Lidköping var ganska tidiga med en ishall.

#8 I så fall kanske man kan ta lite bilder. Men det beror på vädret helt enkelt. 🙂

[Remix]
0

# 9 Hoppas att du kommer iväg och att det blir gôtt bandyväder!

Sedan får jag väl instämma i att "Winter Classic" kanske inte är ett så välfunnet namn (om de nu tänker använda sig av den benämningen). Fast Boltic som arrangerar har ju ett klubbnamn som är en "anglicism" i sig (Bolton Wanderers FC och Celtic FC blev IF Boltic), och "bandy" kommer väl också från engelskan så…

[VSK]
0

Japp bandyn uppfanns i England…

[GIKmio]
0

#10 Och bildandet av Boltic lär har startat uppe på Herrhagen. Sedan får vi ju inte glömma Karlstad-Göta som var Karlstads bandystolthet från början.

[Forummedlemmen]
0

VSK, men britterna har tydligen slutat spela bandy? Skottlands högländer borde väl kunna bjuda på lite mer vinterklimat.

[VSK]
0

Njae de håller bara på med Whiskey numer *ironi*

Jag har läst för länge sedan om just bandyn och England, men jag minns faktiskt inte om de ens har nån bandyplan där i dagsläget.

Det närmaste bandy de kommer är väl att ta in gamla avdankade hockeyspelare från Amerika som bara kan en sak i hockeyrinkarna.

Har för mig jag läste om nån skandalmatch för ett antal år sedan och det var mer poliser där än åskådare till slut.

[GIKmio]
0

Fotbollskulturen är för stor på dom brittiska öarna. Det är fotboll och hästpolo som gäller där.

Ghosthunter
0

Ja Göta IK var stora, även i ishockey…..dom vann flera guld🙂

Värmland"

[Remix]
0

# 16 Fast Göta IK var "Stockholms-Göta", inte att förväxla med IF Göta från Karlstad.

# 14 För tio år sedan spelade visst ett ryskt storlag en uppvisningsplats i Streathams ishall i London. "Svennis" och Tord Grip var med och gjorde bandypropaganda.

Det finns några länkar till artiklar om bandyns engelska rötter i en annan tråd (inlägg #2). Samtidigt är det ju faktiskt ett bidrag till vår egen bandysports historia.

[VSK]
0

Jodå jag minns den matchen… Jag tycker fortfarande att det är bland det coolaste som hänt bandyn i modern tid. 

👍

[Remix]
0

#18  Där har du bättre minne än jag, men det låter absolut kul!

För att runda av snacket om värmlandsbandyns historia så är det ju lite roligt att Färjestad BK ligger på 61 plats (t.o.m. säsongen 2013) i bandyns maratontabell efter två säsonger i högsta serien. De spelade f.ö. match mot Karlstads-Göta just på Sandbäckstjärn 1951. Numera håller de visst på med någon annan lagidrott…

[VSK]
0

🙂

Ghosthunter
0

Hahaha…..vad skämmigt, Remix….jag trodde det bara fanns ett Göta och att de var från Karlstad☺️😃

Värmland"

[Forummedlemmen]
0

De har väl gått samman och blivit Boltic Göta? Känner igen uttrycket.

[Remix]
0

#16 Jag vet flera som dragit samma slutsats som du, så du behöver inte skämmas för den sakens skull🙂…

Ghosthunter
0

Tack Remix😃

Värmland"

[GIKmio]
0

Matchen mot Rättvik spelas den 15 februari. Men matchen spelas på Tingvalla isstadion. Anledningen att man skippar matchen på Sandbäckstjärn är det milda vädret och man tar inga chansningar om att det kan bli kallare inom den närmaste tiden.

[VSK]
0

Låter som ett klokt val 👍

[Remix]
0

#25 Idén var god, men isen sämre…

[Exarz]
0

Äsch, tycker VSK borde börja spela permanent på Swedbank Park! Så oerhört tråkigt inne i hallen..