Bandy iFokus

Bandy

Etikett: elitserien
Läst 546 ggr
[Exarz]
2

Göra bandyn mer attraktiv?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bandyn har en historia i Sverige längre än ishockeyn, men ändå konkurrerar inte ens bandyn med ishockeyn sett till publik, mediaintresse och dylikt. Vad behövs för att göra bandyn mer attraktiv?

Hockeyallsvenskan slogs ihop säsongen 2005/06, där man bantade 24 lag till 16 lag. Idag har man 14 lag i serien och publiksnittet har ökat med cirka 1,500 skulle jag tippa på. Skulle ett alternativ att minska antal lag till 12 och införa en kvalserie, precis som i hockeyn, kunna öka intresset? 

I ishockeyn har man börjat med "Winter Classics" där man spelar utomhus någon gång per år. Skulle det kunna bli en hit mellan lag som vanligtvis spelar inomhus?

Jag har sett att internationella bandyförbundet förklarat bandyn som "fotboll på is". Skulle det vara ett sätt att rekrytera fotbollsälskare till bandyn?

Sverige och Ryssland är i princip överlägsna på internationell nivå, och det är många som klagar på att det är tråkigt att se på. Skulle ett framtida VM där även Finland och Kazakstan var lika bra som Sverige och Ryssland, och där "B-nationerna" kommit upp i den nivå Kazakstan och Finland är i idag, ge ett större nationellt intresse för bandyn?

Det blev väldigt mycket jämförelse med ishockeyn, men som sagt har dessa två idrotter stark historisk anknytning till varandra.

Skickar med internationella bandyförbundets "informationsvideo" om bandy här nedanför!

[peter54]
0

Jag tror tyvärr att bandyn är för fredlig, inget våld, vare sig i grova tacklingar eller gruff som hockeyn har.

[Remix]
0

Jag har inga lösningar på hur göra bandyn mer attraktiv, varken nationellt eller internationellt. Fast på det nationella planet skulle det nog betyda mycket med hallar i storstäderna. Vi har ju diskuterat en eventuell hall i Göteborg, men varför inte en även i Malmö? Så länge vi inte har bandyn spridd på allvar över hela landet (ursäkta IFK Malmö som har fyra raka segrar!) så är det ingen nationell sport till fullo.

Och visst är det lite pinsamt med klasskillnaden mellan landslagen internationellt! Samtidigt är det rätt roligt att se det stora genomslag Somalias landslag har fått i spalterna ute i omvärlden. Även om det inte betyder att vi automatiskt får en breddning av sporten så talas det bandy på de mest oväntade ställen. 

Sarah Crompton, kolumnist i engelska Telegraph som presenterar sig som "Manchester United-supporting cricket lover" ägnar t.ex. en hel kolumn åt Somalias bandylandslag. Hon skriver visserligen att bandy "has very tiny goals" vilket dock rättas av en av flera bandykunniga kommentatorer av spalten.

Jag tror att all sådan uppmärksamhet är värt en hel för bandyn i det långa loppet - man har faktiskt fått mycket draghjälp genom snilleblixten med Somalias landslag! Det är riktigt hjärtevärmande att läsa hur Smaliaprojektets ledare säger från VM: "Det är hysteri. När vi kom till invigningen kunde vi inte gå ur bussen, för att det var så mycket folk som ville ha autografer. Helt fantastiskt, alla älskar oss."

[VSK]
0

Jag skulle faktiskt vilja ha tillbaka norr och söder igen. -kanske utöka med 2 lag region och därav blir säsongen lite längre.

AnnaKarin
0

#3 Låter som en vettig idé.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[VSK]
0

🙂

[Remix]
0

Råkade se en intervju med Markus Kumpuoja på finska nyheterna på SvT igår. "Mackan" var riktigt bekymrad över finsk bandy, han tyckte att det finns för dåliga träningsförhållanden, en finsk hall står högt upp på önskelistan. Kumpuoja tyckte också att bandy borde återinföras som skolidrott för att det skall bli bättre nyrekrytering. Nyhetsinslaget avslutades med salvan "för att väcka liv i finsk bandy måste man locka nya utövare. Annars har traditionell bandy ingen framtid i Finland."

Om det blir så att Finland tappar terräng så är det oroande, för de tillhör ju ändå det tunna toppskiktet bakom de två stora. Nu tycker jag i och för sig att Finland gjorde två bra matcher mot Ryssland, så helt nattsvart är det väl ändå inte…

[VSK]
0

Jag har faktiskt ingen koll på i år hur många av Finlands spelare som spelar i Sverige eller Ryssland, men jag skulle gissa på 95% 🤔

[Forummedlemmen]
0

Satsa på Östeuropa och Asien. Borde kanske finnas inlinebandy också, så att spelet kan marknadsföras i varmare länder. (så gör ishockey visst med )

Det är bedrövligt att Norge inte är duktiga längre, som för 20 år sedan. Men Kazakstan visar att andra lag också kan bjuda upp om de bara vill.

De kanske har bra spelare, men behöver spela i bättre lag i ryska ligan (som jag antar är världens bästa). Förmodligen blir de nervösa när de ställs mot bättre motstånd, så har det varit i ishockey med Kanada förr. Men nu är den tiden sedan länge förbi, i alla fall på herrsidan.

[VSK]
0

Ja det finns nog massor med "stjärnor" som aldrig får chansen att visa upp sig i nåt bra lag.

Gittan
0

För att göra bandyn attraktiv tror jag man måste ändra på reglerna. Tror många ungdomar tycker bandy är tråkigt. Bandyn är alltför styrd av fasta situationer. Ta bort hörnorna. Gör planen mindre mellan målen så blir det utrymme bakom man också kan spela på. Inga hörnor utan spel bakom i stället. Det blir färre avbrott. Inför tre perioder på 30 minuter vardera. Det är kallt att stå still i 45 minuter som publik.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[peter54]
0

#10 Hm, då låter det som ishockey med boll, men du har i alla fall förslag och kanske har du rätt i att man måste göra om reglerna för att få yngre att sluta att tycka att bandy är mossigt 😉

Jag tror att det är just de faktorerna som redan finns i ishockeyn, som gör att den sporten drar mer publik, det går fortare och är mer överblickbart, för att inte glömma våldsinslaget, som jag tror är en magnet.

Jag tror att om man vill behålla bandy som särart, får man finna sig i att vara nr två bland vintersporter på is, ungefär som att backhoppning får finna sig i att ligga långt efter alpint och längdskidor i popularitet bland vintersporter på snö.

[Remix]
1

Nästan alla känner vi någon som inte törs gå på en allsvensk fotbollsmatch längre på grund av att de endera upplevt eller hört talas om läktarvåldet. Säg att vi som går på bandy tar med oss en sådan person, går på klubbens stamställe innan match och tar en fika eller en öl, visar dem att man faktiskt kan se bollen från läktaren till skillnad från på TV och går till serveringen i paus för att klämma en kokt med bröd under trevlig samvaro mellan hemma- och bortasupportrarna så tror jag att vi var och en kan visa att bandyn faktiskt är en attraktiv sport bara man ger den en chans.

[Exarz]
0

Jag tror även både Kanada och USA kan bli riktigt starka i framtiden, men kan tänka mig att det tar upp emot 20 år. I framtiden tror jag även Vitryssland kommer ligga på den klass Kazakstan och Finland har idag.

Tyvärr blev det lite "fel" i årets upplaga av VM. Ser hellre att ettan och tvåan går direkt till semifinal. Trean och fyran i B-gruppen spelar åttondels mot ettan och tvåan i B-gruppen, sedan spelar vinnarna i dessa matcher kvartsfinal mot tvåan och trean i A-gruppen.

Alltså:

Grupp A:

Lag 1 - Semifinal

Lag 2 - Semifinal

--------------------

Lag 3 - Kvartsfinal mot vinnaren i åttondelsfinalen

Lag 4 - Kvartsfinal mot vinnaren i åttondelsfinalen

Grupp B:

Lag 1 - Åttondelsfinal mot fyran

Lag 2 - Åttondelsfinal mot trean

Lag 3 - Åttondelsfinal mot tvåan

Lag 4 - Åttondelsfinal mot ettan

Skulle man kanske kunna ha någon slags "playoff" mellan andradivisionens slutspelsvinnare och det sämsta laget i förstadivisionsgruppen (förlorande lag i åttondelsfinalen möts i en "playoutmatch" där det förlorande laget möter vinnaren från andradivisionen) om uppflyttning/nedflyttning mellan grupperna?

Tycker det är viktigt att få alla lag involverade, men ändå försöka undvika alla utklassningar. Vad tycker ni om förslaget?

[Forummedlemmen]
0

Jag har aldrig varit jätte-bandybiten, utan bara sett när Sverige spelat världsmästerskap, samt finalen i svenska mästerskap.

Har aldrig haft problem att se bollen.

Att de hade norr och söder innan i svensk bandy har jag hört talas om, men tycker det tillhör gångna tider. Vad jag hört blev seriesystemet så krångligt för ungefär 10 år sedan, att man ett tag senare förenklade allt.