Bandy iFokus

Bandy

Etikettövrigt
Läst 514 ggr
Ghosthunter
0

Vad är det....

….som gör att intresset för bandy är så svalt i detta landet?? En teori kan vara att hockey är stort och att många väljer det istället? Har märkt att många har en taskig inställning till bandy, när dom jämför med hockey….inte lika intensivt och inte lika hårda tacklingar och inga slagsmål!!

Visst, jag gillar ishockey mycket, men ska man kolla på en sport med grillor under fötterna är faktiskt bandy mer spel på nåt vis. Tycker också att det är för mycket avblåsningar i hockey och därmed för "hackigt" spel.

Bandy bjuder mer på taktik, teknik och rent spel!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Leffe
0

Det kan bero på just taktiken. Spelet går för fort för man ska hänga med i taktiken. Jämför bandyn med fotboll. Det är ju också en sport med taktik, men där hinner alla med att se vad det är för taktik tränaren lagt upp.

Lucifer Sam
1

Jag har uppfattat det som att bandy uppfattas som lite av en "töntsport". Kanske spelar det in att det stora välbetalda idrottskändisarna återfinns ju mest inom fotboll, hockey och friidrott. Dessutom har jag hört att bandy mest innebär att man står och fryser samt att  man "ju inte hinner se bollen" med mera. 

Jag håller med #0 om att det är just  det "snyggare" spelet som gör att bandy tilltalar mig oändligt mycket mer än hockey som är för ruffigt och upphackat. Bandy är mer "graciöst" - bättre skridskoåkning och mer spel som du säger. 

Sen tror jag att media har en del i det hela. Jag reagerar ofta på att bandyresultat mestadels bara blir notiser i sportbilagorna medan hockey/fotboll får helsidor.

Shine On You Crazy Diamond

[ludden]
0

Många bandylag är ju från mindre orter, det är bara GAIS och bajen från storstäderna. Hammarby har ju ett hyffsat publikstöd på sina matcher. Svårt att få bandyn att växa när det inte finns så många storstadslag.

Möjligt att man skulle ha med fler lag eller en större satsning på att få upp lag från storstäderna som tex Djurgården, AIK.

Är bara bandyfinalen som lockar folk, många som aldrig går på matcherna menar att det är en klassiker som man känner till.

Ghosthunter
0

Ja tyvärr har nog bandyn fått lite töntstämpel över sig. Men jag fattar ändå inte att inte fler är intresserade? Sen är det ju detta med att inte folk hinner se bollen, som du skriver Lucifer Sam. Visst är det sant, det går snabbt och bollen är liten, men många som säger det har bara sett bandy på TV och där är det ju många gånger ännu svårare att se bollen…..så folk borde gå ut på rinken och kolla!!🙂

Värmland"

Lasse
0

Jag har alltid tyckt bandy var töntit och löjligt. Sedan blev jag tvingad av Catwoman följa med och se Hammarby. Efter några matcher så kom jag fram till att bandy är en vacker teknisk sport med mycket finesser. Det tråkiga är för mig de fasta situationerna som hörnor.

Fortfarande är hockeyn min favoritvintersport. På något sätt känner man sig närmare och med i spelet där. Det kanske beror på det #4 skriver.

Ghosthunter
0

Jag hade lite av den uppfattningen förr att bandyn är lite töntig. Men när jag gick på min första match och kollade, så ändrade jag uppfattning direkt. Såg direkt hur kul och hur taktiskt spelet är🙂

Värmland"

Ghosthunter
0

Vill tillägga att min första bandymatch som jag såg live, var runt 2008-2009 (lite osäker där) Men jag var på Rudvallen och såg Gais lira mot Nässjö🙂

Gais vann med 9-3🙂

Värmland"

Lasse
0

För mig var det förra säsongen Hammarby - Villa

[VSK]
0

Jag är inne på mitt 25:e år nu som bandytok och jag kan lova er att jag kommer hålla på så länge jag kan se 😃

Jag tror många jämför med fotbollen och hänger inte med helt enkelt. Den vanligaste ursäkten man hör att de inte ser bollen. 

För mig finns det ingen mer komplett sport än bandy. Återföds jag så kommer jag absolut börja spela bandy 🙂 (jobbigt läge om man föds i Afrika)…

Lucifer Sam
0

Jag minns nu inte på rak arm vilket år det var jag kom i kontakt med bandy men jag tror att även jag såg min första match live 2008-09 då en kollega tycke att vi väl kunde gå ner till Studenternas för skojs skull. Minns att Sirius spelade avgörande kvartsfinal mot Vetlanda och vann stort. Sen var det semifinaler där de förvisso fick se sig slagna av  Edsbyn (dock blev det hela fem matcher) . Jag var på alla tre här hemma och följde alla de övriga via media.

Sen dess har jag försökt att hålla koll åtminstone; går ner till "Studan" någon gång då och då när tid finns men oftast får jag gå ensam då ingen annan är intresserad. Förvisso har det gått minst sagt knackigt för Sirius de senaste säsongerna men det ska bli intressant att se hur det blir i år!    

Som sagt, det är synd och skam att inte fler inser vilken trevlig sport det är. Rolig stämning och väldigt folkligt. Dessutom lyser bandyhuliganerna med sin frånvaro.  Minns att en vän som är van vid fotboll i Storbritannien gapade stort när han såg hur supportrar från de olika lagen minglade omkring i pauserna.

Shine On You Crazy Diamond

[VSK]
0

Minns att en vän som är van vid fotboll i Storbritannien gapade stort när han såg hur supportrar från de olika lagen minglade omkring i pauserna.

🙂

Leffe
0

Den enda bandyhuligan jag hört talas om de senaste åren har jag för mig var en VSK-are

[VSK]
0

Det stämmer säkert, men de huliganerna är fotbollshuliganer i grunden. De är portade i V-ås men passar på på bortamatcherna.

Så jävla tråkigt sånt där skit 😕

Leffe
0

Ja det är det vilken sport det än gäller. Det finns en fin artikel här på bandy som AndreasS skrivit

[VSK]
0

Jag ska fråga han sen när vi är på bandy igen 😛

Ghosthunter
0

Hulliganern måste ha varit VSK…hahahaha😃 Bara skojar lite…han är lugn som en filbunke😃

Inte ser bollen är nog vanligast!

Värmland"

[VSK]
0

😂

Ghosthunter
0

😃