Victor Engström död
"Han drömde om bandy in i det sista"
(Uppdaterad) Victor Engström har somnat in. 24-år gammal orkade kroppen inte längre och nu sörjs han av hela Bandysverige.
– Han kämpade in i det sista. Vi fick tala om för honom att det var dags att släppa taget, säger mamman Helene Engström.
Relaterat
På måndagskvällen fylldes sociala medier plötsligt av sorgliga meddelanden. Meddelanden där främst spelare och ledare i VSK Bandy och Tillberga skrev om en kär vän som inte längre finns.
VSK:s 24-årige högerhalv Victor Engström finns inte mer.
Han har varit öppen med sin sjukdom och berättat om cancern som vägrat att ge sig. Men på måndagskvällen vid 17-tiden fick Victor ge upp.
Helene Engström, Victors mamma, berättar trots sorgen om glädjen, viljestyrkan och humorn som fanns närvarande hela vägen i Victors liv. Den 25 april fyllde Victor 24 år. Från i början av maj bodde han hemma hos sin mamma Helene.
– Han har haft kompisar, släkt och familj på besök mest hela tiden. Victor har kunnat vara med på möten med bandyn och även hälsat på sin förskoleklass.
– I natt (natten till måndag) drömde han om bandy och pratade i sömnen om sina bandyhandskar. Han vaknade och förstod att han drömde och då skrattade vi tillsammans, berättar Helene med värme.
Under försommaren blev Victor allt sämre. Dagen före midsommarafton åkte han in till sjukhuset men var sedan med familjen och firade midsommar.
Söndagen efter midsommar lades Victor in på sjukhuset igen.
– Efter det blev Victor snabbt sämre. Det är så sjukdomsförloppet är. Det senaste han var sysselsatt med var att planera kick off för U20-laget, berättar Helene.
Strax före 17-tiden på måndagen somnade alltså Victor Engström in. Hela hans familj fanns på plats hos honom.
– Det var nog meningen att det skulle bli då. Vi var alla där. Trots allt så känner jag att det är skönt att han inte blev sängliggandes längre, berättar mamma Helene Engström.
Bandysverige är i sorg och i VSK planeras en minnesstund för spelare och ledare under dagen. Hur man ska gå vidare sedan vet man inte.
– Det är ofattbart. För bara ett halvår sedan var han med och spelade elitseriebandy och nu är han borta. Vi har ju så klart vetat att han var sjuk men man har inte velat tänka på det här. Det är
otroligt mycket tankar nu men egentligen är jag bara tom, säger VSK-tränaren Stefan Jonsson.
Källa: vlt
Vilken fin artikel. R I P.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Jag hade inga mer bra bilder på Victor. De två översta från vskbandy och vlt resten tagna av mig.
Det är tragiskt och chockerande för oss som känner till bandyn.
Otroligt ledsamt
ja det är mkt sorgligt. -åkte förbi ABB Arena Syd idag (E18) och man kunde inte undgå flaggstängerna på halv stång. 😕
Det råder sorg och en stor saknad i Västerås.
Victor var en stor talang, han levde för bandyn. Han kämpade enda in i det sista mot cancern. Denna unga grabb, denna talang, vi är många som tycket det är orättvist att en grabb som Victor dras bort allt för tidigt.
Vila i frid Victor, du är saknad av oss alla.
Love and respect ❤️#18
Himlen är Grönvit
#18: Var förbi kansliet och hans minnesplats med en blomma och ljus. Vi var många som samlats för att hedra hans minne. Klubben stöttar hans anhöriga till 100%.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Ja av det man sett av ¤18 på isen, så var han alltid glad och han var som en sol en regnig dag.