Utanför ämnet

Bandyhaket 24 mars

2016-03-23 10:00 #0 av: Catwoman

Ärtsoppa och pannkaka

Ärtsoppan
(6 portioner)

• 500 gram gula ärter
  • 1.5 liter vatten
  •  1 tesked salt
  •  300 gram skuret färskt eller rimmat fläsk från bog/sida
  •  2 gula lökar, i klyftor
  •  1 matsked mejram och/eller timjan

Rensa och skölj ärterna. Lägg dem i en bunke. Häll på kallt vatten tills ärterna är täckta. Låt stå minst fem timmar, gärna 10-12 timmar. Slå bort blötläggningsvattnet.

Koka upp ärter, vatten och salt. Ta bort skummet som bildas med en hålslev. Lägg i kött och lök. Koka under lock tills ärterna är mjuka, 45 minuter till 1,5 timmar. (Ta upp köttet, om det är mört innan ärterna är mjuka.) Skär köttet i tärningar och lägg tillbaka det i soppan. Smaka av med örtkrydda och salt.

Servera med senap och en knäckebrödssmörgås med ost.

Pannkakorna
(4 portioner)

• 2 1/2 deciliter vetemjöl
  • 1/2 tesked salt
  • 6 deciliter mjölk
  • 3 ägg
  • 3 matskedar smör

Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet. Vispa i resten av mjölken och äggen.

Smält smöret i stekpannan och vispa ner i smeten. Stek tunna pannkakor av smeten i en stek- eller pannkakspanna.

Servera med sylt, bär eller frukt.

Ärligt så har jag aldrig lyckats med pannkakan. Det blir bara en röra i stekpannan då jag ska vända på dom.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Anmäl
2016-03-23 11:06 #1 av: VSK

Jösses så gott. 

Får bli pannkaka ikväll tror jag. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-03-23 14:00 #2 av: AnnaKarin

Ärter och fläsk och sen pannkaka, det är riktig mat. Tråkigt att min man inte inser det.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Anmäl
2016-03-23 18:29 #3 av: VSK

Det blev en annan mat. 

Får bli pannkakor en annan dag istället Glad

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-03-24 08:33 #4 av: Gittan

#2 Detta är riktig mat

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.