Annons:
Etikettvm
Läst 1280 ggr
[Carpinus]
2015-01-29 08:57

Hockeyjuniorer spelar Bandy-VM

Bröderna Filip och Erik Blegel har en smula överraskande, tydligen även för dem själva, hamnat i det Holländska bandylandslaget. Killarna som spelar hockey för Kållereds J20-juniorer är bekantas bekanta med sonen till Hollands svenske förbundskapten Michael Bratt, och det var så det började. Deras band med Holland är att deras farmor är holländska. Bröderna har lite erfarenhet av pojklagsbandy, och Erik Blegel har tränat en del med ÖSK:s P18-lag på slutet, medan Filip trimmats av sin hockeytränare. Nu väntar äventyret med B-VM för killarna  i Chabarovsk, långt borta i öster. "Coolt att lira VM!", tycker Filip. (Källa Mölndals-Posten.)

Annons:
[VSK]
2015-01-29 09:41
#1

Härlig vandring från ena sporten till den andra måste jag säga. 🙂

[Carpinus]
2015-01-29 09:56
#2

#1 Ja, jag kommer att tänka på  Hans "Stor-Stöveln" Öberg, som ju var Stor Grabb i ishockey men även svensk mästare i bandy med Skutskärs IF. Jag såg honom i en match mot ÖSK, där han var bäste man på plan. Numera går det knappast att "blandmissbruka" sporterna så, tyvärr. Det går ju knappt att kombinera bandy/hockey vintertid med fotboll som gjordes förr, på Lennart Backmans tid…

[VSK]
2015-01-29 10:00
#3

Nä det går ej att blanda sporterna om man syftar på högre divisioner. Det skiljer alldeles för mkt. En hockeyspelare skulle aldrig kunna spela bandy i högre nivå och tvärsom. De är för olika tränade.

[Carpinus]
2015-01-29 10:04
#4

#3 Jag glömde den viktiga meningen "med fotboll" i #2, så det blev lite fel. Jag har rättat till det nu.

[GIKmio]
2015-01-29 10:12
#5

På lägre nivå så finns det dom som spelar ishockey vintertid och fotboll sommartid. Läste häromdagen om en kille som spelar hockey i Åmål men även är lagkapten i ett av stans fotbollslag. Men jag har hört historier från förr om spelare som varvade bandy och ishockey på samma gång. Och då menar jag inte att dom spelade hockey med bandyklubba eller bandy med puck 🙂

[Carpinus]
2015-01-29 10:21
#6

#5 Ja, det fanns en hel del sådana! Läste f.ö. om en av dem på Färjestads hemsida. "Sune Almqvist, en av Götas bandystjärnor, testade också hockey i Färjestad .
– En gudabenådad talang. Han hade så mycket gratis. En enastående artist och individualist", säger hedersmedlemmen K-O Hjalmarsson där om Almqvist.

Annons:
[Carpinus]
2015-02-05 20:37
#7

Kanske någon som redan uppmärksammat det någonstans i trådarna att Sverige även har en ung VM-spelare i det ungerska landslaget, i form av 15-årige Dennis Pacsay från Finspång. Han skall spela bronsmatch mot Mölndalsbröderna i morgon.

http://www.nt.se/sport/dennis-assist-rackte-inte-i-vm-10691337.aspx

[VSK]
2015-02-05 20:39
#8

Det hade jag totalt missat… ☺️

Upp till toppen
Annons: